عمارت
عمارت مسعودیه به عنوان یکی از بناهای نفیس و تاریخی که به مدت 59 سال به یکی از شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو واگذار شده، قرار بود کاربری اقامتی و پذیرایی داشته باشد اما سرمایه گذاران و احیاگران آن می خواهند کاربری عمارت را به رویدادی، فرهنگی تغییر دهند به همین علت باید این پیشنهاد به تصویب هیئت وزیران برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، عمارت مسعودیه در تهران جزو عمارت های دوره قاجار است که در سال 77 ثبت ملی شد. این بنا نه تنها یکی از پایگاههای مشروطه خواهان بوده بلکه همواره اتفاقات مختلفی نیز در آن روی داده است از سوی دیگر  به علت داشتن معماری خاص جزو بناهای نفیس و منحصر به فرد ایران به شمار می آید. حتی نفیس بودن آن نیز در کمیته تشخیص نفایس ملی که مدتها پیش در سازمان میراث فرهنگی تشکیل می شد نیز به اثبات رسید. بنابراین نفیس تشخیص دادن یک بنای تاریخی به منزله آن است که این بنا باید به گونه ای کاربری داده شود که همه مردم بتوانند از این اثر تاریخی و ملی دیدن کنند.

اما این بنای تاریخی در سال 89 طی یک مراسم تشریفاتی توسط حمید بقایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی از طریق صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد تا به آن کاربری اقامتی داده شود. هر چند که در نحوه واگذاری، انتخاب شرکت سرمایه گذار، نفیس بودن یا نبودن عمارت مسعودیه و کاربری اقامتی برای این بنای منحصر به فرد جای سوال بود اما کاربری اقامتی برای یک بنای تاریخی به این معناست که هر ایرانی نمی تواند از تمام بخش های آن، بازدید کند چون بازدید از یک هتل محدود است. این درحالی است که طبق قانون، نفایس ملی در اختیار تمام مردم قرار دارند. از سوی دیگر کاربری اقامتی به یک بنای تاریخی مستلزم تغییرات گسترده است به خصوص آنکه سرمایه گذار بخواهد آن را در حد استانداردهای یک هتل چند ستاره نیز تغییر دهد و نه یک مرکز اقامتی سنتی.

در هر حال واگذاری این بنا، به شرکت عظام که تولید کننده قطعات خودروست انجام شد و قرار بر این بود که این بنای تاریخی سه ساله مرمت و در مدت 7 سال نسبت به بهره برداری برای بازگشت سرمایه اقدام شود با وجود اینکه رسانه ها در آن زمان این واگذاری را 10 ساله اعلام کردند اما اکنون احسان ایروانی مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به خبرنگار مهر می گوید: این واگذاری 59 ساله بوده است نه 10 ساله!

وی می گوید: این شرکت می خواهد کاربری اقامتی مسعودیه را تغییر دهد و ادامه می دهد:  ماده 25 و 26 قانون مدنی نفایس را حق همه می داند اما در همین قانون آمده که مالکیت آنها باید دست دولت باشد و نمی گوید که کارکرد آنها چه باشد. بله کاربری هتل این است که همه مردم نمی توانند از آن بهره ببرند. به همین علت اکنون شرکت عظام پیشنهاد داده که کاربری اقامتی از مسعودیه حذف شود و متوقف شدن طرح مرمتی آنها هم در دو سال اخیر به علت پیشنهاد تغییر کاربری آن بوده است.

ایروانی می گوید: پیشنهاد شرکت عظام کاربری رویدادی، فرهنگی اجتماعی و هنری است. اما چون در قرارداد کاربری اقامتی و پذیرایی آمده، مشکل ایجاد می شود. من مجاز نیستم تغییر کاربری بدهم. قانون می گوید این طرح باید تا هیئت وزیران بالا برود و این کاربری مصوب شود. آنها من را مجاب کردند که این تغییر کاربری درست است. چیزی شبیه به خانه هنرمندان.

وی ادامه می دهد: عمارت مسعودیه دانه درشت طرحی است که از میدان مشق شروع می شود و می رود تا  خیابان نوفل لوشاتو. قراراست که پیش نویس تغییر کاربری عمارت برای ارسال به هیات دولت نوشته شود.

هرچند که شرکت عظام بسیار دیر به فکر تغییر کاربری عمارت مسعودیه افتاد ولی این پیشنهاد بهتر از تبدیل آن به یک مرکز اقامتی است. در هر حال ایروانی اطمینان می دهد که واگذاری بناهای تاریخی از این به بعد با سختگیری های بیشتری انجام می شود. از سوی دیگر مدیرعامل صندوق حفظ و احیا فهرستی از بناهای قابل واگذاری را بار دیگر به معاون میراث فرهنگی کشور معرفی کرده تا مطمئن شود که این بناها نفیس نیستند و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند.