خیام نیشابوری

نیشابور – آرامگاه خیام نیشابوری که شهرتی جهانی داشته و هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است این روزها حال و روز خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر- گروه استانها، ساناز ستاری: بنای یادبود و محوطه آرامگاه خیام نیشابوری که یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری نیشابور و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده چندسالی است که با مشکلات و آسیب های جدی روبرو شده است.

به عقیده برخی کارشناسان میراث فرهنگی خراسان رضوی آرامگاه خیام که بیش از ۵۰ درصد تخریب شده است نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان است تا در بازه زمانی ۶ ماهه به وضعیت مطلوب برسد.

تخصیص اعتبار برای بازسازی نیازمند نظر کارشناسان مرمت است

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نیشابور در گفتگو با خبرنگار مهر از مرمت اثر تاریخی بنای آرامگاه خیام توسط کارشناسان برجسته میراث فرهنگی به زودی خبر داد.

مهدی کوثری با اشاره به تخریب بخشی از آرامگاه خیام در نیشابور اظهار کرد: آرامگاه خیام از ساختمان‌های شاخص طراحی شده در ایران است که تلفیقی موفق از عناصر سنتی و مدرن را به نمایش گذاشته است.

وی از حضور تیم کارشناسان میراث فرهنگی برای تعیین میزان تخریب این بنا خبرداد و افزود: این تیم کارشناسی متشکل از متخصصان برجسته سازه و کارشناسان مرمت سنگ و کاشی است که به منظور بررسی نحوه بازسازی و مرمت این بنا کار خود را از هفته آینده آغاز خواهند کرد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نیشابور بیان کرد: پیش بینی دقیق میزان اعتبارات لازم برای بازسازی این بنای تاریخی منوط به نظرات این تیم زبده کارشناس میراث فرهنگی خواهد بود.

کوثری با بیان اینکه مرمت این اثر تاریخی ارزشمند با همکاری میراث فرهنگی استان صورت می گیرد؛ افزود: هفته آینده میزان خسارت وارد شده به این اثر و هزینه های لازم برای تعمیر آن تعیین خواهد شد.

نیمی از بنای داخلی آسیب دیده است

همچنین مدیر آرامگاه خیام در گفتگو با خبرنگار مهر آسیب وارده به قسمت های داخلی بنای آرامگاه را بیش از ۵۰ درصد تخمین زد و آسیب وارده به قسمت های بیرونی اثر را بیش از ۳۰ درصد دانست.

فاطمه خانلقی افزود: کاشی های قسمت سقف داخلی آرامگاه خیام به علت عوامل طبیعی تخریب کلی شده و آسیب فراوانی دیده است.

وی گفت: این اثر تاریخی دارای قدمت بسیاری است و ۲۰ سال از آخرین مرمت این بنای فرهنگی کشور می گذرد.

بناهای تاریخی بخشی از هویت و پیشینه ما هستند و نگهداری از آنها حداقل کاری است که مسئولان میراث فرهنگی باید انجام دهند.

امید که این بنای با ارزش و سایر بناهایی که به نوعی سنگ بنای تاریخ این مرز و بوم هستند با نگاه ویژه دولت و نمایندگان مردم از مهجوریت خارج شده و جایگاه اصلی خودرا بازیابند.