سوغات
مشهد – خبرگزاری مهر: بازار سوغات مشهد در قبضه چشم بادامی هاست و امروز هویت تحفه های معنوی را متولیان فرهنگی تعیین نمی کنند چرا که این بازار آشفته، بر روی دست چینی ها و رقبای خارجی می چرخد و این امر موجب شده تا سوغات پایتخت معنوی با شناسنامه تقلبی به فروش برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر بسیاری از زائران با نام سوغات پایتخت معنوی آشنا نیستند و نمی دانند در حقیقت آن کالایی که از دل بازارهای این شهر خریداری کرده اند با شناسنامه و برند تقلبی عرضه شده و در حقیقت سوغات و تحفه واقعی دومین کلانشهر مذهبی نیست.

لزوم مدیریت بازارهای مشهد با محصولات فرهنگی

متولیان فرهنگی مشهد این روزها همزمان با ایام بهار و تابستان و حضور گسترده زائران رضوی باری دیگر نگران سوغات های تقلبی هستند و نمی دانند چگونه با وجود دست درازی رقیبان چشم بادامی باید بازارهای این شهر را با محصولات فرهنگی و سوغات حقیقی این شهر مدیریت کرد.

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) به مهر گفت: در بخش سوغات و تحفه معنوی دچار ضعف ها و خلاهایی هستیم که باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی لازم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نمایش هویت و شناسنامه سوغات پایتخت معنوی

مهدی یک پسر عنوان کرد: زائرانی که به این شهر سفر می کنند باید در هنگام بازگشت هویت و شناسنامه سوغات پایتخت معنوی را در شهرهای خویش به نمایش بگذارند و برای تحقق این امر ما نیازمند فرهنگسازی و شناساندن سوغات این شهر به زائران هستیم.

وی با اعلام اینکه سوغات ابزاری برای انتقال اعتقادات، ارزشها و معارف فرهنگ اسلامی است، ادامه داد: زائران بسیاری در سفر به این شهر با حجم گسترده ای از سوغات مواجه می شوند طوری که گاه سوهان، گز و پولکی که هیچ ربطی به تحفه های این شهر ندارد در دل بازارهای این شهر جای گرفته و این خود ضعفی بزرگ محسوب می شود.

عرضه سوغات اصیل و فرهنگی

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) یادآور شد: عرضه سوغات اصیل و فرهنگی این شهر کمک بزرگی به معرفی فرهنگ رضوی کرده و در عین حال راهکاری برای مقابله با محصولات و تحفه های غیربومی است.

وی تصریح کرد: کالاهای تزئینی نماد سوغات این شهر نیست و امروز باید در این مسیر چاره اندیشی کرد زیرا سالهاست که پای محصولات خارجی و غیرمرتبط  با زیارت در این شهر باز شده است.

بازار تحفه های معنوی در قبضه محصولات غیربومی

وی با انتقاد از اینکه بازار تحفه های معنوی در قبضه محصولات غیربومی است، گفت: تا هنگامی که استراتژی و برنامه ای مشخص برای ارائه سوغات فرهنگی صورت نگیرد همچنان باید شاهد گرایش به خرید کالاهای چینی و سوغات غیرواقعی و تقلبی باشیم.

یک کارشناس امور فرهنگی نیز در این رابطه به مهر گفت: این روزها بازار عرضه سوغات در پایتخت معنوی آشفته است و برای زائری که به این شهر سفر می کند تشخیص سوغات حقیقی با کالای تقلبی چینی سخت است.

علی تکلو عنوان کرد: امروزه مشهد نه تنها در بخش سوغات بلکه در سایر عرصه ها نیز شاهد دخالت و دست درازی چشم بادامی هاست و به نظر می رسد این امر ناشی از واردات بی رویه و فروش کالاهای غیر بومی توسط مغازه داران است.

همیشه پای یک چشم بادامی در میان است

وی با اعلام اینکه همیشه پای یک چشم بادامی در میان است، افزود: چینی ها از غفلت مسئولان فرهنگی استفاده کرده اند و توانسته اند حتی مهر، جانماز و تسبیح ما را بسازند و روانه این شهر کنند لذا آنچه که در این میان قابل اهمیت بوده، این است که رقیبان بهتر از متولیان این حوزه توانسته اند آثار و صنایع خود را در میان زائران رضوی جا بیندازند.

این کارشناس امور فرهنگی تصریح کرد: بی تردید در سایه غفلت است که کالایی در جامعه ترویج پیدا کرده و رفته رفته جای خود را به عنوان سوغات واقعی یک شهر در میان خیل عظیم زائران باز می کند.

متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته اند

وی مقصران اصلی وضعیت فعلی را متولیان فرهنگی دانست و یادآور شد: این متولیان دست روی دست گذاشته اند تا زائران همچنان کالاهای غیرمرتبط با پایتخت معنوی را در سبد سوغات خویش جای داده و به سمت شهر و دیار خویش روانه شوند.

تکلو با تاکید بر ساماندهي سوغات مشهد، عنوان کرد: در حال حاضر به خاطر ورود صنايع دستي تقلبي از كشورهايي نظير چين، هند و پاكستان باید با تقويت و ساماندهي سوغات مشهد مانع ورود كالاها و صنايع دستي بي‌كيفيت و تقلبي از كشورهايي نظير چين و هند به داخل این کلانشهر مذهبی شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: حق و حقوق زائران در بازارهای مشهد تضییع و ضایع می شود چرا که اغلب این زائران نمی دانند که سوغات این شهر چیست و در عین حال اجازه داده می شود تا پای کالاهای تزئینی و نمادین به عنوان تحفه های اصیل در مشهد باز شود

سوغات با فرهنگ ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی دارد

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عنوان کرد: پرداختن به مباحث فرهنگی یکی از اولویت های مهمی است که باید به آن توجه شود و در این راستا مسئله سوغات نیز یکی از همان اموری است که با فرهنگ ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون هنگامی که یک اصفهانی و شیرازی و غیره به این شهر سفر می کنند وسایل تزئینی چینی و یا همان کالایی که در شهرهای خودشان به عنوان سوغات معروف و مطرح است می خرند و این در حالی است که آنان اثری از تحفه های معنوی و سوغات مشهدالرضا را در بازارهای این شهر نمی یابند.

هویت و اصالت یک شهر مذهبی به سوغات حقیقی آن است

وی تصریح کرد: هویت و اصالت یک شهر مذهبی به سوغات حقیقی آن است و در زمانی که کالاهای غیرمرتبط با زیارت در دومین کلانشهر مذهبی جهان زیاد شود دیگر نمی توان انتظار ترویج و تبلیغ فرهنگ رضوی را داشت.

وی عنوان کرد: در گذشته سوغات مشهد معروف بود و همگان می دانستند که وقتی وارد مشهد می شوند باید چه چیزهایی را به عنوان سوغات خریداری کنند اما در حال حاضر کافی است تا سری به بازارهای این شهر زد و دید که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این شهر به عنوان تحفه به فروش می رسد اما سوغات واقعی مشهد دارای جلوه کم رنگی در ویترین مغازه ها و فروشگاه هاست.

حجت الاسلام پژمانفر بیان کرد: سوغات مشهد باید علاوه بر نشان دادن ظرفيت‌هاي اقليمي و هنري از اصالت معنوي برخوردار باشد و امروز ورود کالاهای بي‌كيفيت خارجي، بازار سوغات این شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اعلام اینکه مشهد پايگاه فرهنگي، معنوي، ديني و ارزشي كشور است و به همین خاطر باید توجه بیشتری به سوغات این شهر داشت، افزود: فرهنگسازی به منظور معرفی سوغات این شهر و ارائه بسته های فرهنگی نقش موثری در اشاعه فرهنگ رضوي و تعليم آداب صحيح زيارت دارد.

ساماندهی سوغات پایتخت معنوی با بازنگری در عرصه های تبلیغی و کیفی

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر به منظور ساماندهي سوغات پایتخت معنوی بايد در عرصه‌هاي تبليغات، كيفيت، استانداردسازي مواد اوليه، عرضه و قيمت‌گذاري بازنگري جدي صورت گيرد.

وی گفت: دیرزمانی است که سوغات مشهد به خاطر عدم بسته‌بندي مناسب و عدم اطلاع رسانی و تبلیغ دارای وضع نابسامانی است و باید در این مسیر نیز با تقويت اطلاع‌رساني در روزهاي پيك زائرپذيري مانع خرید صنايع دستي تقلبی و قاچاق شد.

امروز که جایگاه سوغات مشهد در نظر زائران کم رنگ شده باید با تدوین استراتژی و برنامه ای هدفمند در مسیر ترویج و معرفی سوغات اصیل فرهنگی و حقیقی این شهر گام برداشت و از سویی دیگر باتوجه به وضعیت آشفته بازار سوغات بهتر است که متولیان امور فرهنگی برای مقابله با این موضوع طرحی نو دراندازند.

………………………

گزارش: مرضیه صاحبی