گردشگری حلال

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ایران باید کانون گردشگری حلال شود، گفت: کشورمان باید میزبان شیعیان و مسلمانان باشد؛ در این میان مشهد و قم در اولویت اول ما برای معرفی به گردشگران هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه قم، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دلیل حضور زایران ایرانی و خارجی در قم، استان قم در حوزه گردشگری مذهبی نقطه استراتژیک است.

مسعود سلطانی‌فر بعد از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاح منطقه نمونه گردشگری بین المللی دستجرد دهکده سلامت صبا اظهار کرد: این استان به علت حضور گردشگران مذهبی نقطه استراتژیک ماست که مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: استان قم از نظر اختصاص تسهیلات در کشور اولویت دارد و مورد توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: استان قم به علت محور مواصلاتی 17 استان باید به استان مقصد تبدیل شده از این طریق زمان ماندگاری گردشگران در قم را حداقل به سه روز برسانیم.

وی با اشاره به اینکه گردشگری، اشتغالزایی پایدار را فراهم می سازد، گفت: گردشگری اشتغال زودبازده و پایدار را با هزینه بسیار کمتر راه اندازی می‌کند از این رو گردشگری گنج پنهان است.

وی افزود: در خیلی از استان‌ها کشور با راه‌اندازی صنایع به اشتغالزایی با زحمت و بسیار پر هزینه اقدام می کنند که در نهایت به موفقیت دست نمی یابند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه توسعه گردشگری باعت انتقال ارزش های فرهنگی می شود گفت: برای انتقال ارزش ‌های فرهنگی ما هیچ ابزاری بهتر از توسعه گردشگری نیست زمانی که گردشگران خارجی وارد کشور ما می شوند آثار تمام تبلیغات مسموم رسانه‌های امپریالیستی بی‌ اثر می ‌شود.

وی افزود: در دنیا از محل جا به جایی نزدیک به یک میلیون و 200 هزار گردشگر، هزار و 500 میلیارد دلار درآمد ایجاد می شود که این امر شامل گردشگری داخل کشورها نمی‌شود.

سلطانی‌فر، ادامه داد: با توجه به اینکه یک کشور پر از جاذبه‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف هستیم، در ارزیابی‌های جهانی، کشور ما جزو 10 یا 15 کشور نخست دنیا از نظر دارا بودن ظرفیت‌گردشگری قرار می‌گیرد.

وی افزود: تعداد گردشگران ورودی ما در سال 5 میلیون نفر است و درآمد حاصل از آن تقریبا 7 میلیارد دلار است که در واقع نیم درصد سهم از گردشگری دنیا داریم؛ این درحالی است که بر اساس ظرفیت‌هایمان باید دو تا سه درصد از دنیا سهم داشته باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در توسعه گردشگری گفت: دو سال گذشته رشد گردشگری در دنیا 4 درصد بوده اما در ایران 12 درصد بوده است که در سند چشم‌انداز پیش بینی شده که ایران باید در افق 1404 میزبان 20 میلیون گردشگری خارجی با 30میلیارد دلار درآمد باشد که تقریبا همان دو درصد سهم جهانی است.

وی افزود: ما در حال حاضر به دلیل عملکرد 10 سال گذشته 50 درصد از برنامه عقب هستیم و برای جبران این باید زیرساخت‌ها را به گونه‌ای توسعه دهیم که سمت و سوی درستی در جذب گردشگر وجود داشته باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از این 5 میلیون گردشگری که سالانه به ایران وارد می‌شود، تقریبا دو و 6 دهم میلیون نفر شیعیان و مسلمانان هستند که به قم و مشهد می‌آیند.

وی با اشاره به ظرفیت های در زمینه گردشگری مذهبی گفت: همچنان ظرفیتهایی وجود دارد که تا کنون شناخته نشده است که باید برنامه‌ریزی کنیم تا سالانه میزبان 5 درصد شیعیان جهان باشیم یعنی سالی 14 میلیون نفر فقط از شیعیان وارد کشور شوند.

وی افزود: غیر از شعیان هم یک میلیارد و 200 میلیون مسلمان در دنیا داریم که بسیاری از آنها خواهان یک محیط امن و سالمی هستند که خانواده‌هایشان را به سفر بیاورند. پس ما می‌توانیم ایران را تبدیل به کانون امن گردشگری مذهبی زیارتی کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ایران باید کانون گردشگری حلال شود، گفت: کشورمان باید میزبان شیعیان و مسلمانان باشد از این رو در این میان مشهد و قم در اولویت اول ما برای معرفی به گردشگران هستند. در این راستا گام‌هایی برداشتیم که تسهیلات ارایه کنیم ولی یکی از مشکلاتی که در این راستا داریم کمبود هتل‌های مناسب است که در میان شهرهای مذهبی تنها در مشهد کمبود هتل نداریم که نیمی از ظرفیت‌ هتل‌های کشور در این شهر است.

وی افزود: در قم شبکه حمل و نقل باید به سرعت گسترش پیدا کرده و با آموزش نیرو، باید کیفیت خدمات را ارتقا دهیم.