منطقه گردشگری

ششمین رویداد استارتاپ ویکند گردشگری در مشهد به مدت سه روز با حضور سخنرانان ویژه این رویداد در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا_ منطقه خراسان، آیدین نامدار، مشاور و مدرس کسب‌وکار در افتتاحیه این مراسم درباره اینکه چگونه می‌شود که یک شهر به عنوان برند گردشگری در دنیا شناخته شود، اظهار کرد: ابتدا درباره برند باید توضیح داد که برند یک هویت و نشان تجاری نیست، بلکه یک احساس و باور است. گاهی یک لوگوی خوب می‌تواند احساس خوب ایجاد کند.

وی با بیان این‌که یک شهر قبل از گردشگران باید برای مردمان خودش برند باشد، گفت: از آنجا که امید به زندگی، لذت زیستن در آن شهر را افزایش می‌دهد، مردمانی که شهرشان را دوست دارند از شهر خود مهاجرت نمی‌کنند و سرمایه خود را نیز به یک شهر دیگر نمی‌برند. اکنون گردشگری سومین صنعت درآمدزا در دنیا است شک نکنید که در آینده به اولین صنعت در این زمینه تبدیل خواهد شد.

نامدار با اشاره به میزان رفاهی که بدون تحمیل هزینه بالا باید برای گردشگر به وجود بیاید، عنوان کرد: با وجود این‌که بار ترافیک سنگین شهری بر دوش شهرداری‌ها و سازمان راهنمایی و رانندگی است اما متولیان حوزه گردشگری باید تلاش کنند که گردشگران در شهرشان دود کمتری بخورند. ترافیک و آلودگی سطح رفاه توریسم را پایین می‌آورد.

وی با بیان این‌که متاسفانه ما در جذب سرمایه‌گذار ضعیف عمل کردیم، یادآور شد: بخشی از مسوولیت شهرداری واگذاری فرصت‌ها سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی است. از سویی سرمایه‌گذار باید اطمینان حاصل کند که سرمایه‌اش بازمی‌گردد.

در ادامه مراسم ایمان داوودیان، نماینده جهانی ششمین استارتاپ ویکند گردشگری در مشهد گفت: این استارتاپ امروز همزمان در شهرهای هنگ‌کنگ، توکیو، نیویورک و… برگزار می‌شود. البته امروز به جز مشهد در اصفهان هم برگزار می‌شود. هشت سال است که این رویداد در حال برگزاری است و در بیش از 500 شهر دنیا برگزار شده است. پیش‌بینی می‌شود که در سه سال آینده 100 استارتاپ برگزار شود.

وی درباره چگونگی برگزاری این استارتاپ تصریح کرد: امروز ایده‌های شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح می‌شود و پس از اعلام ایده‌ها هر فرد می‌تواند سه ایده را تایید کند و سپس بر روی ایده‌های منتخب کار می‌شود و مشاوران استارتاپ کارشان را شروع می‌کنند تا اینکه تا دو روز دیگر به یک طرح اولیه تبدیل شود و در اختیار داوران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

به گزارش ایسنا فریدون موافق، یک هتلدار مشهدی در این جلسه اظهار کرد: صنعت گردشگری با همه صنعت‌ها متفاوت است بسیار متفاوت‌تر از صنعت خودروسازی و نفت است این صنعت با عواطف و فرهنگ‌های متفاوت سروکار دارد و بسیار حساس و ظریف است.

این هتلدار با بیان این‌که زیارتی بودن مشهد به عنوان یک شهر مذهبی باید در عرصه‌های زیادی نمایش داده شود، یادآور شد: نشان دادن این موضوع‌ها باعث می‌شود مسافران با فضای شهر مشهد آشنا شوند. چه اشکالی دارد که در اتوبوس فرودگاه صدای نقاره‌زنی در حرم و یا صلوات خاصه امام رضا (ع) پخش شود و با این آهنگ زیبا مسافر متوجه شود که وارد یک شهر زیارتی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ششمین استارتاپ ویکند اظهار کرد: استارتاپ می‌گوید که من به دنبال کارآفرینی خلاق، مبتکرانه و برای توسعه پایدار هستم. از سویی به دنبال افزایش رفاه و کاهش هزینه است. استارتاپ می‌خواهد آلودگی شهری و ترافیک کاهش یابد، نه اینکه آلودگی و ترافیک سبب مشکلات برای گردشگران شود.