مرتضی رحمانی

معاون گردشگری با اعلام آمار ۵ میلیون گردشگر ورودی در سال ۹۳ در واکنش به آتش سوزی های مختلف در مراکز اقامتی مشهد گفت: زیرساختهای مشهد با جایگاه آن در گردشگری شبیه به هم نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در حاشیه نشست خبری فراخوان دومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری که پیش از ظهر روز یکشنبه در ساختمان حج و زیارت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه تا چه زمانی باید شاهد اقدامات ناگوار از جمله آتش سوزی برای مسافران اقامتگاه‌های شهر مشهد بود و تازه آن زمان به فکر اقدام ضرب الاجل برای ساماندهی این واحدهای اقامتی کنیم، گفت: متاسفانه در مشهد با پدیده ای روبرو هستیم که هم فرصت است و هم تهدید. مشهد با جایگاه و محوریتی که در بحث گردشگری زیارتی دارد و وجود متبرک بارگاه امام رضا(ع)؛ خاستگاه توجه گردشگران داخلی و خارجی است. متناسب با این تقاضا و رویکرد زیرساخت هایی برای مشهد پیش بینی شده است اما زیرساخت های از تجانس لازم برای این میزبانی برخوردار نیست. علت آن هم اتفاقاتی است که در اقامتگاه ها می افتد. این واحدها ضوابط و استاندارد اقامت را ندارند ولی فعالند پس باید اراده قوی در مقابل آنها ایجاد شود.

وی گفت: بارها گفته ایم از نظارت و کنترل این واحد ها حمایت می کنیم ادارات کل نیز توجه کردند. مراکز اقامتی در مشهد با نام های متبرک فعالیت می کنند ولی  افراد را به صورت غیر قانونی به مشهد می آورند. برخی از این واحدهای اقامتی از نظر بهداشتی دارای ضابطه نبودند منتها باید این را در نظر داشته باشیم که هر مسافری که به مشهد می رود با هر استطاعت مالی باید تکریم شود. برخی از این اتفاقات رخ داده از جمله مسمومیت گردشگران خارجی غیر عمد بوده است ولی باید در حوزه های آموزش و ارتقای اگاهی ها این نواقص مرتفع شود. ممکن است هتل استانداردی چنین خطایی را کرده و تاثیر نامطلوبی را در صنعت گردشگری کشور بگذارد اینها بخشی از مشکلاتی است که یک اراده و تصمیم جدی تری را برای آموزش به دنبال خواهد آورد. در نظر داریم تا حتی استخدام کارکنان نیز مستلزم طی کردن دوره های آموزشی باشد.

عرضه توریست کارت ملی برای گردشگران خارجی در فرودگاه امام

وی همچنین درباره استفاده از ظرفیت گردشگری دریایی نیز گفت: تاسیسات ساحلی جزو مصادیق گردشگری محسوب می شود و این موضوع باعث می شود که سطح مداخله مان در ساحل افزایش پیدا کند و موثر تر از قبل حضور داشته باشیم. اعتقاد ما این است که باید از ظرفیت دریاهای شمال و جنوب کشور استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری درباره استفاده از توریست کارت ملی گفت: این توریست کارت اکنون در فرودگاه امام فعال است و هر گردشگر تا سقف پنج هزار دلار می تواند آن را در هر نوبت شارژ کند. حتی بانک های دیگر نیز متقاضی این کارت هستند که باید بررسی شود.

رحمانی موحد درباره آمار گردشگران ورودی در سه ماهه نخست امسال اعلام کرد: آمار سه ماهه را هنوز نداریم . باید آن را از پلیس مهاجرت دریافت کنیم.

بیش از ۵ میلیون گردشگر خارجی در سال ۹۳ به ایران آمدند

رحمانی موحد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جشنواره مشارکت ملی گردشگری تنها برنامه روز ملی جهانگردی است گفت: جشنواره ها زمانی به مرز مقبولیت می رسند که مدت ها از تولد و فعالیت آنها گذشته باشد. در دنیایی که دائم در حال تحول است باید نشان مستمری را از رویکردی که وظیفه عمومی سازمان است از خود به یادگار بگذاریم. در این مسیر تعامل و ارتقا و کیفیت افزایش پیدا می کند. با این حال از تمامی اهالی رسانه می خواهیم که از امروز تا یک ماه دیگر ایده های خود را برای روز پنجم مهر به عنوان روز جهانی گردشگری و برای بهتر عرضه کردن فعالیت ها و ارتقای گردشگری به ما اعلام کند. ما نیز در مقابل جایزه نفیسی به آنها خواهیم داد. این نوعی مشارکت اهالی رسانه با ما خواهد بود. باید کاری کنیم که مشکلات به مرور برطرف شود.

رحمانی موحد همچنین آمار ورود گردشگران خارجی به کشور در سال ۹۳ را پنج میلیون و صد هزار نفر اعلام کرد و درباره ساماندهی تعطیلات در کشور نیز گفت: این ساماندهی یک روندی دارد که موضوع آن در کمیسیون های اجتماعی دولت مطرح شد و به دنبال راه حلی برای آن هستند. ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت های نیمه دوم سال برای حوزه سفر استفاده شود اما اجرایی شدن آن منوط به همکاری دستگاه های آموزشی کشور است اما هنوز این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفته است. مشکلاتی وجود دارد مانند شروع سال تحصیلی که باید جمع نظرها به نفع گردشگری و سفر مردم باشد. این گزارش ها نیازمند تصمیمات کلان است آنچه وظیفه ما بوده انجام داده ایم بقیه کارهای آن منوط به کارهای سازمان های دیگر است.