Marine-tourism

انجمن «گردشگری دریایی» با هدف متمرکز و حمایت کردن فعالیت‌ها و تشکل‌های گردشگری دریایی تشکیل می‌شود.

جمعی از فعالان حوزه‌ی گردشگری دریایی پس از آن‌که در دو سال گذشته از کمیته‌ی ملی گردشگری دریایی به نتیجه نرسیدند، تصمیم گرفتند انجمنی را تشکیل دهند تا خلأهای ارتباطی و تعاملی میان سازمان‌های مرتبط با این حوزه و ضعف قوانین را برطرف کنند. این انجمن نخستین جلسه‌ی خود را با تعیین اعضای هیئت رییسه تشکیل داد تا مراحل رسمی شدن را پیگیری کنند.

حمید سلیمانی‌اقدم – عضو هیئت رییسه‌ی این انجمن در حال تشکیل – به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با وجود آن‌که شخصا معتقدم همه‌ی اتفاقات در گردشگری دریایی‌، موازی پیش می‌رود و هرجا که به بن‌بست می‌رسیم تلاش نمی‌کنیم راه را باز کنیم‌، بلکه راه دیگری را انتخاب می‌کنیم‌، اما در هر حال، فعالان این حوزه که غالب آن‌ها هم از بخش خصوصی هستند، تصمیم گرفتند با راه‌اندازی انجمن گردشگری دریایی، با قدرت بیشتری کارها را پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: این گروه معتقد است سیستم موجود توانمند و قادر نبوده که تا کنون نتوانسته است وظایف خود را انجام دهد. بنابراین باید نظام دیگری پدید آید تا حمایت‌های گسترده‌تر و تمرکز بیشتری روی فعالیت‌ها داشته باشد.

سلیمانی ادامه داد: نظام جدیدی که در سازمان بنادر و کشتیرانی حاکم شده، تصمیم گرفته است تا از گردشگری دریایی حمایت کند. هرچند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال‌هاست این موضوع را دنبال می‌کند و حتی حاضر شده متولی گردشگری دریایی باشد‌؛ ولی چون دستخوش ماجراها و تغییرات متعدد مدیریتی بوده‌، نتوانسته است تا امروز کاری کند، برای همین این نیاز احساس شد که گروه دیگری تشکیل شود تا شکاف‌ها را برطرف کند.

او سپس گفت: قصد ما از ایجاد این انجمن‌، متمرکز و حمایت کردن تشکل‌ها و فعالیت‌های موجود است که ضمن تعقیب اهداف گردشگری دریایی‌، خلأ تعامل و ارتباط میان بخش‌های دخیل را برطرف کند،‌ مثلا سازمان بنادر کارهایی انجام می‌دهد که بدون تعامل با سازمان‌های دیگر است‌، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم همین‌طور‌ است، انجمن می‌تواند این تعامل و ارتباط را برقرار و فعالیت‌ها را مترکز کند.