2

مسلمانان مالزی پس از تایید وزارت بهداشت این کشور مبنی بر تولید شکلات های حاوی موادی از خوک در بازار این کشور، خواستار تحریم محصولات شرکت شکلات سازی ˈکدبریˈ (Cadbury) در سراسر مالزی شدند.

بیش از 20 گروه از مسلمانان مالزی جهاد علیه این شرکت شکلات سازی را که «قصد تضعیف ایمان مسلمانان» را داشته است، واجب دانستند.

تارنمای روزنامه ˈمالای میلˈ روز سه شنبه نوشت: این گروه از مسلمانان با اعلام اینکه کدبری از خط قرمزها عبور کرده است، خواستار اقدام فوری علیه این شرکت و تعطیلی همه کارخانجات کدبری در مالزی شدند.

شرکت کدبری در حالی نسبت به توزیع شکلات حرام در مالزی اقدام کرده که محصولات این شرکت دارای برچسب حلال مالزی است.

این شرکت مدعی است محصولات حرام خود را از بازار جمع آوری کرده است.

شکلات های این شرکت به طور تصادفی در ماه فوریه (بهمن ماه سال گذشته) در ایالت های کداح و پرلیس این کشور مورد آزمایش قرار گرفتند و استفاده موادی از خوک در این شکلات ها توسط وزارت بهداشت مالزی تایید شد.

رسانه های اجتماعی مالزی از هفته گذشته این مساله را افشا کردند اما طی سه ماه گذشته به رغم تایید غیراسلامی بودن این شکلات ها در مالزی این مساله علنی نشده بود.

اعلام دیرهنگام آلوده بودن محصولات این شرکت تولید شکلات به موادی از خوک که با شرع اسلام در تضاد است می تواند در آینده چالش های احتمالی برای دولت این کشور ایجاد کند.

مالزی با برگزاری جشنواره ها و کنفرانس های حلال در صدد است خود را به عنوان یکی از پیشروان این صنعت در جهان قلمداد کند و از این طریق علامت تجاری خود را ارتقا دهد، اما اکنون تولید کالاهای حرام با علامت تجاری این کشور و آن هم در خاک مالزی با بیش از 18 میلیون مسلمان می تواند سرآغازی برای به چالش کشیدن صنعت حلال مالزی قلمداد شود. (ایرنا)