بهمن نامور
خرم آباد – خبرگزاری مهر: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از لرستان به عنوان یکی از کانون های قدیمی صنایع دستی یاد کرد و گفت: ظرفیت تبدیل استان به قطب صنایع فلزی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق شامگاه یکشنبه در مراسم افتتاحیه موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی لرستان با اشاره به اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از افتخارات کشور ما است، اظهار داشت: در هر قسمت از کشور یک هنر وجود دارد و هیچ جای کشور عاری از هنرهای صنایع دستی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از کانون های قدیمی هنرهای سنتی استان لرستان است، تصریح کرد: آثار و بقایای هنرهای قدیمی لرستان امروزه در موزه های مختلف دنیا قابل مشاهده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه واقعا جای برخی موزه ها مثل موزه صنایع دستی در لرستان خالی بود، افزود: موزه صنایع دستی لرستان در فعالیت های بعدی که انجام می شود دارای یکی مجموعه دیگر به نام خانه صنایع دستی شده و با بازارچه صنایع دستی این مجموعه تکمیل می شود.

نامور مطلق با اشاره به اینکه این فعالیت ها در راستای این است که لرستان جایگاه خود را در حوزه صنایع دستی به دست آورد، گفت: یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن به سرعت با مشکل بیکاری لرستان مقابله کرد استفاده از هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه اگر این باور ایجاد شود که صنایع دستی می تواند اشتغال زا باشد می توان شاهد کاهش بیکاری جوانان با استفاده از این هنر بود، تصریح کرد: لرستان می تواند به قطب صنعت فلز در کشور تبدیل شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: اگر مسئولان حمایت کنند و این نبوغی که در صنعت فلز مثل ورشو سازی به یادگار مانده است را به کار بگیرند ما امیدوار هستیم که لرستان را به قطب صنایع فلزی کشور تبدیل کنیم.

نامور مطلق با اشاره به اینکه استاندار لرستان نیز باانگیزه بسیار بالا فعالیت می کند و در دیداری که با ایشان داشتم بسیار همراه و همیار بودند، اظهار داشت: همچنین استاندار لرستان در حوزه تملک زمین های اطراف قلعه نیز بسیار همراه هستند و این همراهی و همدلی یکی از سرمایه های بزرگ استان است.

وی با بیان اینکه در لرستان جوانان غیور و تحصیلکرده بسیاری وجود دارد و از سوی دیگر ظرفیت عظیمی مثل هنر صنایع دستی نیز در این استان وجود دارد، تصریح کرد: اگر پیوند بین این دو ایجاد شود شاهد برکات بسیاری خواهیم بود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: استان همدان آثار و صنایع دستی خود از جمله سفال را به عراق صادر می کند اما متاسفانه در لرستان نسبت به صنایع دستی استان بی مهری و غفلت صورت گرفته است.

نامور مطلق با اشاره به اینکه محرومیت و بیکاری زیاد در لرستان شایسته قدمت و هنر مردم این منطقه نیست، گفت: نبوغ صنایع دستی در همه افراد در لرستان وجود دارد که تنها خفته است و باید بیدار شود و آن را به کار گرفت.

وی ادامه داد: زنان می توانند به سرعت و با حجم وسیع وارد این حوزه شوند بدون آنکه از سایر مسئولیت های خود غافل شوند.