تپه لرستان

کاوش های نجات­ بخشی در گنج تپه شهرستان دورود استان لرستان به کشف ساختار و دیوارهای سنگی ، فضاهای معماری ، سازه های حرارتی ، اشیا آهنی وبرنزی ، مهرها ،ظروف شیشه ای ،ادوات سنگی و… انجامید .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مسعود بیرانوند سرپرست کاوش ­نجات بخشی گنج تپه تصریح کرد که محوطه­ گنج تپه به دلیل موقعیت مکانی و ارتفاع زیاد نسبت به سطح زمینهای پیرامون تاکنون از خطر غرق شدن مصون مانده است. رنامه کاوش نجات­ بخشی گنج تپه با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره آب منطقه ای استان لرستان در دستور کار قرار گرفت و کار میدانی آن شروع شد.

به گفته این باستان شناس، در نخستین فصل از کاوش های گنج تپه، ترانش ه­ای با ابعاد ۵ در ۱۰ متر در مرتفع­ترین نقطه­ آن و در مکانی که پیش از این توسط ماشین­­ آلات راهسازی تسطیح شده بود، ایجاد شد.

سرپرست کاوش­ نجات بخشی گنج تپه گفت: کاوش در این ترانشه منجر به کشف ساختارها­ و دیوارهای سنگی، ۴ فضای معماری و سازه­های حرارتی همچون تنورها، اجاق ها و اشیاء سنگی همچون سنگ ساب و تعداد زیادی قطعات سفالی شد که بیشتر مربوط به قرون میانه دوره­ اسلامی هستند. همچنین از نهشته­ های فرهنگی در محدوده­ فضاهای معماری، اشیای فرهنگی شامل قطعاتی از النگوهای شیشه­ ای، بخشهایی از ظروف شیشه­ ای، اشیای آهنی و برنزی اکسیده شده و مهره­ های گلی، سنگی و شیشه­ ای کشف شد.

به گفته این باستان شناس، در فصل دوم نیز ترانشه­ای با ابعاد ۶ در ۱۰ متر با هدف پیگردی بقایای معماری فصل نخست و ترانشه­ ای با ابعاد ۲ در ۳ متر به منظور لایه­ نگاری تپه ایجاد شد. در نتیجه کاوش در فصل دوم نیز دو فضای معماری در امتداد فضاهای معماری فصل اول و شماری تکه­ های سفال و اشیاء آهنی و ادوات سنگی کشف شد.

بیرانوند با اشاره به کشف ۶ لایه فرهنگی و ۲ فاز معماری در لایه نگاری گنج تپه گفت: کاوش در گنج تپه تا آشکار سازی کامل پلان بقایای معماری و دستیابی به اطلاعات جامع در خصوص توالی فرهنگی آن ادامه دارد.