لرستان

حمام تاریخی گپ در استان لرستان که احتمال می رود مربوط به دوره صفویه باشد، به مدت 10 سال به بخش خصوصی واگذار شد تا به آن کاربری خدماتی و پذیرایی داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمام تاریخی گپ در مركز شهر خرم آباد و در كنار ميدان گپ واقع شده و منسوب به حسين خان ساكي است. احتمال دارد که این بناهای تاریخی با بناي پل گپ خرم آباد كه در دوره شاه سلطان حسين صفوي بنا شده، هم دوره باشد.

 مساحت این حمام تاریخی نزدیک به۷۹۰ متر مربع است و به نظر مي رسد در ادوار بعدي نيز دچار تغیيراتي شده باشد. تزئينات ساده گچبري در رسمي بندي هاي زير گنبد آن وجود دارد اما هيچ شواهدي دال بر وجود نقاشي و آهك بري در آن نیست … در گذشته آب رساني این بنا از چاهي موسوم به گور يا گاورو كه در قسمت تون قرار دارد، انجام می شد و فاضلاب آن از طريق تنبوشه هاي زيرزمینی به رودخانه مي ريخت. در قسمت بينه دو ستون سنگي و در گرم خانه نيز چهار ستون سنگي وجود دارد. قوسهاي اجرا شده در بنا همگي از نوع شبدري كند هستند. اين بنای مربوط به دوره صفويه با شماره ۲۳۵۷ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

به منظور حفاظت پایدار از بنای تاریخی حمام گپ، الگوسازی احیاء بناهای تاریخی در استان لرستان و افزایش سرانه خدمات فرهنگی، پذیرایی و گردشگری در این استان، صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان از طریق مزایده عمومی دو مرحله‌ای اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت با بخش خصوصی برای مرمت و بهره‌برداری حمام گپ به عنوان یک مجموعه خدماتی و پذیرایی کرده است.

 از جمله دلایل انتخاب حمام گپ به عنوان الگو می‌توان به آماده بودن بنا و پایین بودن هزینه مورد نیاز جهت مرمت و احیا، موقعیت مناسب و قرارگیری در محدوده مرکزی شهر، وجود زیرساختها و دسترسی‌ها، کمک به متعادل کردن تقاضا و عرضه برای خدمات پذیرایی در استان و تعداد متقاضیان موجود جهت مشارکت برای احیای این بنا اشاره کرد.

شرایط برقراری تشریفات قانونی مزایده با طی شدن فرایند حقوقی، فنی، تعیین کاربری متناسب و تهیه مطالعات توجیه اقتصادی و در نهایت تهیه گزارش کارشناسی رسمی برای تعیین شرایط واگذاری این بنا به بخش خصوصی در قالب قرارداد مشارکت مهیا شد.

از آنجایی که بناهای تاریخی، سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب می‌شوند، صندوق احیا در مرحله اول مزایده اقدام به بررسی صلاحیت متقاضیان در قالب معیارهای مالی، فنی و بهره‌برداری کرده و پس از بررسی پیشنهادهای کلیه متقاضیان، اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت با یک شرکت توسعه سرمایه‌گذاری کرد. این قرارداد در قالب قراردادهای مشارکت به مدت ۱۰ سال به منظور ایجاد کاربری خدماتی، پذیرایی در حمام گپ منعقد شده است. هیات کارشناسی هزینه های عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء این بنا را دو میلیارد ریال و مدت زمان مورد نیاز برای آن را ۹ ماه برآورد کرده است. همچنین طرف قرارداد موظف است ماهانه  هفده میلیون و ۲۰۰ هزار ریال با افزایش سالانه ۲۰ درصد اجاره بهاء به صندوق احیاء پرداخت کند، که این مبلغ در ۹ ماه دوران عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء و ۵ سال اول بهره‌برداری(دوره بازگشت هزینه عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیا) توسط بهره‌بردار پرداخت نمی‌ شود.