تپه‌های ماسه‌ای

یک عضو شورای اسلامی شهر ورزنه گفت: وجود تپه‌های ماسه‌ای در نزدیکی تالاب گاوخونی از جاذبه‌های شهر ورزنه است.

مجید جابر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه اصفهان، افزود: در سال‌های گذشته سمن‌های گوناگون مردم نهاد، مردم را به طور مرتب از شهرهای مختلف برای بازدید از این تپه‌های به ورزنه می‌آوردند به طوری که در یک سال حدود 80 هزار نفر از این مکان طبیعی بازدید کردند.

وی ادامه داد: پس از آن، حدود پنج سال قبل، یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تصمیم به ایجاد یک سایت تفریحی و گردشگری در وسعت 10 هکتار از اراضی مجاور تپه‌های ماسه‌ای گرفت که حتی مجموعه استانداری در آن زمان نیز این طرح را مورد تایید قرار داد و قرار بر این بود که سیستم بانکی برای اجرا حمایت مالی کند.

رییس کمیسیون عمرانی و کشاورزی شورای اسلامی شهرستان با بیان اینکه سایت گردشگری “واحه” در سه فاز تعریف شده است، افزود: سرمایه‌گذار این طرح در شروع کار حدود 70 میلیارد تومان هزینه کرد، اما متاسفانه به دلیل حمایت نشدن از طرف بانک‌ها فقط توانست یکی از فازها را در سال گذشته افتتاح کند. فاز اول شامل دو رستوران سنتی و مدرن با ظرفیت پذیرایی از 600 نفر است که استقبال خوبی نیز از آن شد و جوانان بومی در ورزنه نیز مشغول به کار شدند، اما با این حال باید دولت و مسئولان استانی از تکمیل این طرح حمایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر ورزنه همه گونه حمایتی از سرمایه‌گذار سایت گردشگری واحه کرده‌اند به طوری که حتی بخشی از زمین‌های کنار تپه‌های ماسه‌ای که فاصله طولانی با شهر ورزنه دارد به عنوان اراضی شهری ثبت گردید تا امکانات زیرساختی مانند برق، آب، گاز و … سریع‌تر و بهتر به آن مکان منتقل شود.

جابر درباره برخی ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی بخش بن رود، اظهار کرد: شهر ورزنه در 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده که پیشینه ساخت آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد و در حال حاضر مرکز بخش بن رود شهرستان اصفهان است.

وی ادامه داد: براساس نظر کارشناسان، سبک معماری‌های تاریخی این شهر متعلق به دوران سلجوقی است و تمرکز بازار، مسجد و کاروانسرا در یک نقطه نشان از همان دوران دارد. مسجد جامع تیموری این شهر ظرفیت سه هزار نفر جمعیت را دارد. خانه‌های تاریخی میر میران و غفوری‌ها و آب انبارها از دیگر پتانسیل‌های جذب گردشگر در این منطقه است.

جابر با انتقاد از اینکه بازار قدیمی و خشتی این شهر در دهه 60 توسط یکی از ارگان‌های دولتی تخریب شد، اظهار کرد: ارگ تاریخی قورتان در این بخش قلعه‌ای بی‌نظیر است که هنوز در آن عده‌ای زندگی می‌کنند و مسجدی هم در آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه پل ورزنه به عنوان آخرین پل تاریخی بر مسیر زنده رود در کنار این شهر قرار گرفته است، تاکید کرد: رودخانه زاینده رود و هم‌چنین تالاب بین المللی گاوخونی اصلی‌ترین و مهم‌ترین ظرفیت گردشگری بخش بن رود است، البته در کنار این مجموعه وجود تپه‌های ماسه‌ای با ارتفاع 70 متر خودنمایی می‌کند.

رییس کمیسیون عمرانی و کشاورزی شورای اسلامی اصفهان با بیان اینکه مردم بخش بن رود به دلیل خشکسالی دچار مشکلات معیشتی زیادی شده‌اند، تصریح کرد: شواری شهر و شهرداری ورزنه از تمامی طرح‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شامل ساخت اقامتگاه، هتل، مرکز تفریحی و … که موجب رونق گردشگری در این بخش شود حمایت جدی خواهد کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر ورزنه درباره ایجاد یک سایت گردشگری در بند سنگی شاخ کنار در انتهای مسیر زنده رود، اظهار کرد: این بند تاریخی موجب ذخیره آب برای انتقال به مزارع شاخ میان و شاخ کنار در دو طرف رودخانه می‌شد و آن را یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری در این بخش می‌دانیم، البته قرار است یکی از سرمایه گذاران نیز در کنار این بند سنگی مکانی تفریحی ایجاد کند.

جابر با اشاره به وجود شهرک صنعتی در نزدیکی ورزنه، خاطر نشان کرد: فاصله این شهر با اصفهان حدود 110 کیلومتر است و متاسفانه عده‌ای این مسافت زیاد را دلیلی برای عدم جذب صنعتگران عنوان می‌کنند، در حالی که معتقدیم این موضوع فقط بهانه است.

وی با انتقاد از اینکه در شهرک یاد شده سرمایه گذاری خاصی انجام نشده است، تصریح کرد: در سراسر استان شهرک‌های صنعتی با فواصل زیاد با اصفهان وجود دارد که سال‌ها است فعالند و امکانات خوبی دارند. براساس اطلاعاتی که داریم برخی افراد در شرکت شهرک‌های صنعتی استان به دلایل واهی صنعتگران را از حضور در این شهرک منع کرده‌اند.

این عضو شورای اسلامی ورزنه یادآور شد: البته جاده در دست احداث ورزنه به ندوشن یزد که از کنار تالاب گاوخونی عبور می‌کند مسافت اصفهان به یزد را حدود 70 کیلومتر کاهش می‌دهد و مسیر ترانزیتی و تجاری خوبی در آینده نزدیک ایجاد می‌کند.