سنندج – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در راستای توسعه بخش گردشگری در این استان از توان و ظرفیت بخش خصوصی با ارائه تسهیلات و مشوق های لازم افزایش می یابد.
صنایع دستی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن علوی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مهمترین برنامه های استان کردستان برای ایام تعطیلات پایان فصل، عنوان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر به ریاست استاندار کردستان در قالب استانی و شهرستانی فعال شده است و  در قالب ۶ کمیته از آذر ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز نموده و مواردی مانند اقامت، پذیرایی از مسافران، نظارت، کنترل بازار، بهداشت و ایمنی و همچنین موضوع ها ی ترافیکی و انتطامی مد نظر قرار گرفته است تا در نورور ۹۵ مشکل خاصی برای مسافران وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ایام تعطیلات و برگزاری مراسم های ویژه، یادآور شد:  بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای اولین بار در سنندج برای استقبال از نوروز اقدام فرهنگی متفاوتی انجام می شود، این برنامه تحت عنوان” نوروز بازار” در فاصله زمانی ۲۵ تا ۲۹ اسفند با محدودیت تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر سنندج اجرا خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان هدف از اجرای این برنامه را خلق فضای شاد در سطح شهر و احیاء رسم های سنتی و بومی عنوان کرد و افزود: اجرای برنامه توسط هنرمندان، اجرای موسیقی محلی از جمله برنامه هایی است که در این محدوده زمانی در ساعات مختلف شبانه روز اجرا خواهد شد.

وی گفت: با انجام اقدامات فرهنگی این چنینی گام مهمی در راستای اقتصاد جامعه در اخرین روز های سال برداشته می شود که با توجه به ازدحام جمعیت قبل از عید در مرکز شهر، انجام این مهم باعث می شود شهروندان ضمن آرامش روحی امر خرید را با خیال اسوده  انجام دهند و از طرفی بازاری ها و دستفروشان نیز سطح درامدشان بالاتر می رود و بیشتر می توانند کالاهای خود را به مشتریان عرضه کنند.

علوی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در سنندج با آن روبرو هستیم کمبود فضای نمایشگاهی است لذا با بهره گرفتن از ظرفیت های در اختیار در این راستا اقدام به برپایی نمایشگاه های مختلف در ایام عید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از لحظه تحویل سال ستاد اجرایی خدمات سفر در ورودی شهرها و در سنندج در سه ورودی شهر با اهدای کالا های فرهنگی، کادو و شیرینی پذیرای مهمانان نوروزی بوده و به استقبال آنها می روند و همچنین  برنامه های فرهنگی از جمله موسیقی نیز در سطح شهرهای استان به صورت زنده برگزار می شود.

وی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه پذیرش مسافر و مهمان اشاره کرد و اظهار داشت: هتل ها در ایام عید با ارائه سرویس و تخفیف ویژه پذیرای مهمانان نوروزی هستند، حدود سه هزار و ۵۰۰ تخت در هتل ها و مهمانپذیرها و خانه های استیجاری بانه، سروآباد با مرکزیت اورامان و کامیاران در روستای پالنگان ساماندهی شده است.

علوی یادآور شد: اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان هم در ایام عید وارد عمل می شود و مکان هایی مانند خانه معلم و مدارس را که مکان های اقامتی آموزش و پرورش است را نه تنها دراختیار مسافران فرهنگی، بلکه سایر مسافران نیز به صورت آزاد قرار داده و آنها نیز می توانند از این ظرفیت های در اختیار به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

وی افزود: سالن های ورزشی و مساجد نیز در استان در مواقع ضروری پذیرای مهمانان نوروزی هستند اما بعضی مسافران تمایل دارند در چادرهای شخصی خود در پارک ها مستقر باشند که مکان هایی از سوی شهرداری معین خواهند شد که به سرویس بهداشتی، نمازخانه و پار کینگ مجهز باشد وعوامل انتظامی نیز در این روزها امنیت را برقرار می کنند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات یکی از مهمترین اصول در جذب گردشگر است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری کردستان این مهم را مورد توجه قرار داده و هر ساله با چاپ پوستر و بروشور، چاپ ویژه نامه گردشگری در مطبوعات، تولید برنامه با همکاری صدا و سیما اقدام به معرفی جاذبه دهای گردشگری استان کرده است و این روند نیز در سال جاری به صورت ویژه دنبال می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به رشد فضای مجازی و بهره برداری از این امکان، عنوان کرد: با توجه به گسترش تعامل افراد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این امکان به وجود آمده است تا با کمترین هزینه و زمان فرهنگ مردم استان و جاذبه های گردشگری را به مخاطبان در اقصی نقاط کشور و حتی خارج  از کشور معرفی کرد، که این مهم گام بزرگی در راستای جذب گردشگر به استان است.

وی عنوان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته  گردشگری کردستان تجاری و طبیعی است و مسافران به قصد خرید به بانه و مریوان سفر می کنند، کردستان با داشتن پوشش گیاهی، توپوگرافی منطقه، آب و هوای معتدل و طبیعت بکر و اماکن تاریخی توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

علوی ادامه داد: در راستای  توجه به گردشگری طبیعی ۱۱ روستای هدف گردشگری  در سطح استان شناسایی شده و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در اورامان و سلین اقدام به ساخت هتل برای گردشگران کرده است.

وی افزود: با توجه به افزایش گردشگران در ایام عید و تابستان به این روستاها با ارائه تسهیلات منازل افردای که از این روستا کوچ کرده اند مرمت شده و ضمن حفظ بافت و معماری سنتی روستا نمای بیرونی منازل را بدون اینکه دستخوش تغییرات شود مرمت و نمای داخلی ر ا به شیوه مدرن طراحی کرده و این منازل بصورت استیجاری  برای اسکان مسافران مهیا شده است.

علوی از ساخت منطقه گردشگری،  رفاهی و تفریحی با سرمایه گذاری  ۱۵۰ میلیارد تومان در منطقه دوکان در بانه خبر داد و بیان کرد: این پروژه مهم نیز در راستای بهره برداری از ظرفیت های بخش خصوصی و با هدف توسعه صنعت گردشگری در استان کردستان احداث می شود.

وی با اشاره به فعالیت مناسب بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری استان کردستان،  افزود: تعداد شرکت های هواپیمایی و خدمات مسافرتی در سال های اخیر افزایش یافته است و تعدادی از این دفاتر در راستای گردشگری سلامت فعالیت می کنند که در اینده با احیا پرواز اربیل – سنندج و افتتاح بیمارستان کوثر در سنندج شاهد انقلابی در حوزه گردشگری سلامت خواهیم بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در پایان سخنان خود عنوان کرد: انتظار می رود که با همکاری بخش خصوصی و همچنین بهره برداری از تمامی ظرفیت های در اختیار بخش دولتی زمینه برای بهره برداری از توان استان کردستان در حوزه گردشگری فراهم شود.