مدیرکل میراث فرهنگی
سنندج-خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان عنوان کرد: تا کنون 30 اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول اشتودان قبل از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم تجلیل از صنعتگران نمونه حوزه صنایع دستی استان که موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا شده بودند، گفت: در حال حاضر بیش از 130 هزار نفر صنعتگر در حوزه صنایع دستی استان فعالیت می کنند.

وی عنوان کرد: ظرفیت های ارزشمندی در حوزه صنایع دستی کردستان وجود دارد و تاکنون هم در حوزه ملی و بین المللی افتخارات فراوانی کسب کرده اند.

وی اظهار داشت: هم اکنون زیورآلات کردستان در کشورهای همسایه به عنوان محصولی برتر جایگاه مطلوبی را به خود اختصاص داده و برای همگان شناخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: تاکنون 30 اثر صنایع دستی استان نشان مرغوبیت کالا را دریافت کرده اند و از این تعداد 6 اثر هم مهر اصالت بین المللی یونسکو را دریافت کردند.

اشتودان ادامه داد: صنایع دستی که موفق به کسب نشان مرغوبیت کالا می شوند برای ارزیابی و دریافت مهر اصالت بین المللی یونسکو معرفی می شوند.

وی عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم برنامه هایی برای حمایت و اشاعه صنایع دستی دارد که با اجرای آنها شاهد تحولی در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه کردستان در زمینه صنایع دستی جزو استان های برتر کشور است، اظهارداشت: 34 رشته شامل 21 رشته بومی و 13 رشته ملی در حوزه صنایع دستی در این استان فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان بیان کرد: آثار صنایع دستی از لحاظ مرغوبیت، اصالت،نوآوری در طرح و اجرا، قابلیت حضور در بازار،سازگاری با محیط زیست و قوانین جاری کشور توسط داوران مورد ارزیابی قرار می گیرند و سپس نشان ملی و گواهی کیفیت دریافت می کنند.

اشتودان یادآور شد: در این مراسم ازصنعتگران حوزه صنایع دستی که در سال 92 موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا شدند با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل می آید.

سال گذشته جمال زرگری موفق به کسب پنج نشان ملی مرغوبیت در رشته زیورآلات، محمد توفیقی هم پنج نشان ملی مرغوبیت برای تولید ساز، حیدر محمدی نشانه ملی صنایع دستی در رشته دف سازی را کسب کردند.

از دیگر هنرمندان و صنعتگرانی که در سال گذشته موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا شدند و امروز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند شامل اسعد دولابی با کسب دو نشان ملی مرغوبیت در ساخت ساز سنتی، امجد مرادی با کسب نشان ملی تولید ساز سنتی کردستان، سید احمد ابراهیمی با کسب نشان ملی مرغوبیت در تولید گیوه استان ،حسام حیدری هم با کسب سه نشان ملی و زهرا الیاسی نیز با کسب نشان ملی در رشته گلیم دورویه استان است.