گردشگری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود زیرساخت‌های گردشگری باعث کاهش سرانه درآمد گردشگری در استان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد پژمان نیک اقبالی در نشست کارگروه گردشگری که شنبه، 19 دی ماه در یاسوج برگزار شد، افزود: نبود زیرساخت‌ها باعث کاهش سرانه درآمد گردشگری در استان شده است و این صنعت مهم در اقتصاد مردم کهگیلویه و بویراحمد نقشی ندارد که باید این موضوع، بررسی و مشکلات آن برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه درآمد گردشگر داخلی در این استان 22 هزار تومان است، عنوان کرد: در این استان با وجود پتانسیل‌های زیاد در بخش گردشگری اما زیرساخت‌های آن فراهم نیست و با سرانه درآمد گردشگری در کشور که 31 هزار تومان است 10 هزار تومان فاصله داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به پایین بودن قیمت نفت و شرایطی که در سطح کشور حاکم است دولت نمی‌تواند زیرساخت‌های گردشگری ایجاد کند و برای توسعه گردشگری، باید بخش خصوصی باید حضور داشته باشد.

نیک اقبالی عنوان کرد: در سال‌های گذشته اعتبار زیادی به منظور ایجاد هتل و اماکن اقامتی در استان تعیین شد اما هتلی ساخته نشد و در سایر بخش‌ها هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در افق 1404 پیش‌بینی شده که 20 میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کنند که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ ها و امکانات مورد نیاز بخش گردشگری، این استان می‌تواند سهم خوبی در ورود گردشگر خارجی داشته باشد.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مقامات آمریکا با افرادی که به ایران سفر می‌کنند برخورد می‌کند که این خود نشان دهنده مهم بودن صنعت گردشگری است. توجه به این صنعت در توسعه استان موثر خواهد بود.

محمود باقری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست افزود: در سال جاری دو میلیون و 686 هزار و 740 نفر به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند که نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در هشت ماهه سال جاری 1680 گردشگر خارجی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده و در هتل‌ها و امکان تفریحی استان اقامت داشتند. در سال گذشته تعداد ورود گردشگران خارجی به استان 1020 نفر بوده است که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه صنعت گردشگری برای توسعه استان می‌تواند بسیار موثر باشد، تصریح کرد: در این استان 238 بنای ارزشمند تاریخی، 700 اثر ثبت شده ملی، 2000 اثر شناسایی شده و دو موزه باستان‌شناسی وجود دارد. همچنین وجود بیش از 54 قله بالای 4000 متر ارتفاع با قابلیت کوهنوردی و همچنین وجود امامزادگان در استان می‌تواند موجب افزایش گردشگری شود.

وی عنوان کرد: میزان درآمد گردشگری کشور از حضور گردشگران خارجی 970 دلار بوده در حالی که میزان درآمد استان از گردشگر خارجی 450 دلار است. همچنین میزان درآمد استان از گردشگری داخلی57 میلیارد تومان است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش بینی شده است که میزان درآمد گردشگری استان در افق 1404 به 120 میلیارد تومان برسد.

باقری اضافه کرد: صنعت گردشگری می تواند در کاهش نرخ بیکاری در استان موثر باشد. با توجه به اینکه به ازای هر تخت اقامتی 4 تا 5 فرصت شغلی ایجاد می‌شود، سالانه امکان ایجاد 12 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در صنعت گردشگری وجود دارد.