شهرتاریخی شوش

مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان اعلام کرد: طبق توافق با شهردار شوش از این پس هیچ‌گونه مجوز عمرانی، ساخت و ساز و گودبرداری بدون استعلام از میراث‌فرهنگی صادر نمی‌شود و جلوی تمامی فعالیت‌های تخریب‌ و گودبرداری‌های جدید که اکنون در حال انجام است گرفته خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، چند روز پیش یک دستگاه بیل مکانیکی برای ایجاد یک زیرزمین درحالی به گودبرداری و حفاری در خیابان چهارراه خوزستان و نبش خیابان پاسداران شهر شوش پرداخت که این عملیات گودبرداری بخشی از آثار تاریخی این شهر باستانی را دچار آسیب کرد.

افشین حیدری، مدیر اداره میراث فرهنگی استان خوزستان با اشاره به این که این گودبرداری متوقف شده است، گفت: «طبق توافقی که اداره میراث فرهنگی خوزستان و پایگاه شوش با شهردار این شهرستان داشته قرار است هیچ ساخت و ساز غیراصولی در شهر شوش انجام نگیرد و پیش از صدور هر مجوزی از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود

وی افزود: «اداره میراث فرهنگی خوزستان و شهرستان شوش در مقابل یک محوطه مسئول نیست. بلکه در برابر یک شهر خود را مسئول می داند. بنابراین موظف است که نظارت دقیق روی استعلام مجوزها و ساخت و ساز ها داشته باشد و قبل از هر اتفاقی پیشگیری های لازم را به عمل آورد و در صورت هرگونه تخطئی از قوانین نقش بازدارنده ای داشته باشد.

به گفته مدیر اداره میراث فرهنگی خوزستان، قرار شد با راه اندازی یک دفتر فنی در پایگاه شوش طرح های ساخت و ساز و معماری توسط کارشناسان میراث فرهنگی انجام گیرد تا با ایجاد این بخش و کارگاه های فرهنگ شهروندی، پروژه های عمرانی در شهر با رعایت ضوابط و قوانین میراث فرهنگی اجرایی شود.

وی معتقد است، اداره میراث فرهنگی خوزستان و شهرستان شوش در تلاش است تا مردم به عنوان مالکان اصلی حافظ آثار و محوطه های تاریخی باشند و در این میان نیز اگر مسئولان شهری و دولتی به قوانین حفظ میراث فرهنگی پایبند باشند قطعا مردم بیش از گذشته قوانین را رعایت می کنند.