بناهای تاریخی

یک عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در مراسم سالگشت ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر گفت: اماکن و بناهای تاریخی بسیاری در استان خوزستان و به ویژه شهرستان شوشتر وجود دارد که باید اعتبارات بیشتری برای مرمت آنها در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مراسم سالگشت ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با جضور سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر و گتوند و عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری ، مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی ، آرش در ، شهردار شوشتر، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان، اولین هتل‌دار سنتی و بخش خصوصی، رئیس اتاق اصناف شهرستان شوشتر و نایب‌رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر حضور داشتند.

در این نشست سیدمحمدسادات ابراهیمی عضو فراکسیون گردشگری مجلس گفت: آغاز هفته دفاع مقدس را تبریک گفته و از رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهور که این وقت را در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنیم.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر همکاری و تعامل میان سازمان میراث فرهنگی و مجلس در سطح قابل قبولی است و امیدواریم این تعامل با همکاری‌های انجمن‌های مردم‌نهاد گسترش پیدا کند.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اماکن و بناهای تاریخی بسیاری در استان خوزستان و به ویژه شهرستان شوشتر وجود دارد که باید اعتبارات بیشتری برای مرمت آنها در نظر گرفته شود، از این‌رو انتظار می‌رود که میراث فرهنگی و گردشگری به این استان توجه بیشتری داشته باشد، هر چند که مردم و ان‌جی‌اوها و سازمان‌های مردم‌نهاد در پیگیری مرمت و توجه به آثار تاریخی تلاش‌های بسیاری دارند.

هزینه‌ای که باید صرف آثار تاریخی شود، صرف پرداخت حقوق نیمی از پرسنل سازمان می شود

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم سالگشت ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر گفت: در ابتدا هفته دفاع مقدس را تبریک گفته و آرزوی توفیق برای همه خدمتگذاران نظام و دولت تدبیر و امید را دارم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: نسل انقلاب به خوبی از کیان انقلاب اسلامی دفاع کرده و ما امیدواریم که فرزندان پس از انقلاب نیز به خوبی راه آنها را ادامه دهند.

سلطانی فر تاکید کرد: باید گفت که استان خوزستان از گذشته تا حال نقش ارزنده و تعیین‌کننده‌ای در کشور داشته است، چه ایران چند هزار سال قبل و چه ایران اکنون و پس از پیروزی انقلاب هم استان خوزستان و به ویژه شوشتر نقش و جایگاه برجسته‌ای در دفاع مقدس و فرآیند بازسازی این استان داشته‌اند.

وی تصریح کرد: مردم استان خوزستان بسیار خونگرم بوده و در بخش میراث فرهنگی و آثاری که در این استان وجود دارد، نقش تعیین‌کننده‌ای را در حفاظت از آن برعهده داشته‌اند.

سلطانی‌فر افزود: در بخش میراث فرهنگی آثاری که در خوزستان وجود دارد، تاکنون گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب کرده است و یکی از نقاط استثنایی در این استان شوش و شوشتر می‌باشد که اگر خوب بر روی آثار باستانی متمرکز شده و برنامه‌ریزی کنیم، اقتصاد استان خوزستان متحول می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: امروز در شرایط فعلی کشور به دلیل سوءتدبیر‌های 8 سال گذشته،‌ اقتصاد با رکود مواجه شده، اما در حال حاضر بخش گردشگری به سرعت در حال تکاپو است .

وی ادامه داد: طبق یک آمار بسیاری از هتل‌ها در سطح کشور توسط گردشگران تا نیمه‌های سال 2015 رزرو شده است، از این‌رو ما از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم که فعالیت بیشتری در حوزه گردشگری داشته باشند.

سلطانی فر تاکید کرد: در شرایطی که رکود وجود دارد، باید گفت که موتور محرک خروج از رکود اقتصادی قطعاً بخش گردشگری است، بنابراین باید امکانات رفاهی برای گردشگرانی که به استان خوزستان سفر می‌کنند در نظر بگیریم، اما متاسفانه هزینه‌ای که برای رشد گردشگری باید در نظر گرفته شود در حال حاضر صرف پرداخت حقوق نیمی از پرسنل سازمان میراث فرهنگی در کل کشور می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: باید اعتبار بیشتری برای احیا و مرمت بناهای تاریخی که ثبت ملی شده‌اند در نظر گرفته شود، اما در حال حاضر منابعی که در اختیار داریم کمتر از 5 درصد نیاز است و در حدود 95 درصد کسری وجود دارد.