معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استاندار خوزستان طرح‌های گردشگری آبی خوبی در حاشیه کارون در دست اجرا دارد و ما در حد توان از محل منابع ملی کمک می‌کنیم.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، مسعود سطانی‌فر عصر جمعه (سوم بهمن 93) در حاشیه آیین ثبت ملی نرگس‌زارهای بهبهان از تلاش‌های استاندار خوزستان در رابطه با اجرای طرح‌های متعدد گردشگری قدردانی کرد و گفت: نگاه ما به خوزستان با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی که دارد و نیز به لحاظ عقب ماندگی‌های ناشی از جنگ، ویژه است.

معاون رییس‌جمهور افزود: اولین استانی که قرار گذاشتیم با هم تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم خوزستان است. در این تفاهم‌نامه بناست طرح‌های گردشگری خوزستان را طی سه سال آینده یعنی از 94 تا 96 تعریف و مشخص کنیم. همچنین تقسیم کار صورت گیرد و تعهدات مربوط به تامین منابع مالی نیز پیش‌بینی شود. در این زمینه صحبت‌های کلی شده است.

سطانی‌فر خاطرنشان کرد: آقای مقتدایی روی بحث توسعه گردشگری تاکید و تمرکز ویژه‌ای دارد و طرح‌های خوبی امروز در حاشیه کارون در دست اجرا دارد و ما طبیعتا از محل منابع ملی در حد توان کمک خواهیم کرد تا این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند و مورد استفاده مردم و گردشگران قرار گیرند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فکر می‌کنیم که در ارتباط با خوزستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی‌اش و نیز عقب ماندگی‌هایی که در این بخش به خاطر جنگ داشته، باید طی سه سال آینده یک نگاه پرمعناتری داشته باشیم.

سلطانی‌فر بیان کرد: با توجه به بررسی‌هایی که به عمل آورده‌ایم، اراده ما براین است که انشا‌الله کار ویژه‌ای در خوزستان در کنار کاری که استاندار انجام می‌دهد و در حمایت از این اقدامات بتوانیم انجام دهیم تا هرچه سریع‌تر این ظرفیت‌ها را از قوه به فعل درآوریم و هم مردمی که در سال‌های دفاع مقدس افتخارات ذی‌قیمتی در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی داشتند منتفع شوند و هم مورد استفاده گردشگران زیادی که در دو فصل پاییز و زمستان به ویژه ایام نوروز به خوزستان می‌آیند قرار گیرد.

معاون رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که انشا‌الله بتوانیم خوزستان را به عنوان مقصد مهم گردشگران خارجی نیز تبدیل کنیم.

سلطانی‌فر اظهار کرد: هم‌اکنون اغلب گردشگران خارجی از آثار باستانی شهرهای شوش و شوشتر خوزستان از جمله از معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر دیدن می‌کنند، اما تصور ما این است که در اکثر شهرهای خوزستان این ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: انشا‌الله با تامین زیرساخت‌های گردشگری از جمله محل اقامت مناسب در دیگر شهرهای خوزستان بتوانیم این شهرها را نیز به عنوان مقصد گردشگران خارجی تلقی کنیم تا از حالت معبر درآیند و اقتصاد آن‌ها نیز تحرک داشته باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: خوزستان مرکز ثقل سرمایه‌گذاری‌های دولت و نظام بوده و در تمام شئونات توسعه اقتصادی کشور این استان دارای توانمندی بسیار بالایی است.

سلطانی‌فر خوزستان را از گنجینه‌های بسیار ارزشمند کشور در ابعاد مادی و معنوی قلمداد کرد و گفت: برای حل مشکلات استان و مردم و استیفای حقوق آنان از تمام ظرفیت‌ها، ارتباطات و توانمندی‌های کشور بهره گرفته شده و در این راستا استاندار و مدیران استانی خوزستان تلاش مضاعفی دارند.

وی ادامه داد: بهبهان دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار ارزشمندی است و مسوولان استان و این شهرستان باید نگاه جدی‌تر و پرمعناتری برای توسعه بخش گردشگری آن داشته باشند.

معاون رییس جمهور حوزه گردشگری را زمینه‌ساز توسعه قلمداد کرد و گفت: برای ایجاد زیرساخت‌ها در این بخش باید سرمایه‌گذاری اصولی انجام شود.

وی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که سرمایه‌گذاری زیرساختی از جمله هتل و رستوران برای سهولت جذب گردشگران آماده و از گنج گردشگری در ابعاد مختلف استفاده شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به جشنواره گل نرگس بهبهان اضافه کرد: اگر برای این جشنواره برنامه‌ریزی صحیح و اصولی انجام شود، با توجه به اراده‌ای که در مدیران استان وجود دارد اقتصاد استان متاثر و متحول از حضور گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

وی با بیان این که بهبهان سابقه چهار تا پنج هزار ساله تاریخی دارد گفت: وجود این ظرفیت‌ها، مردم بسیار خوب و اصیل و مهمان‌نواز ظرفیت خوبی را برای توسعه صنعت گردشگری فراهم کرده که این می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: با پرورش گل نرگس و توسعه سطح زیر کشت آن می‌توان بخش اقتصاد کشاورزی را در حوزه گل و گیاه فعال کرد و جذب گردشگران داخلی و خارجی را توسعه داد.

وی افزود: جشنواره گل نرگس که امروز به طور رسمی ثبت ملی شد، باید در سال‌های آینده به صورت هفتگی برگزار شود؛ چراکه فرصت بسیار ارزشمندی در حوزه اقتصاد و فرهنگ است و می‌تواند در توسعه شهرستان بهبهان گام مهمی باشد.

او ثبت ملی نرگس‌زارهای بهبهان را به مردم این شهرستان تبریک گفت و افزود: امسال دو اثر ملی در بهبهان ثبت شد که یکی سبزه‌زارهای گل نرگس به عنوان میراث طبیعی و دیگری ثبت آیین معنوی سینه‌زنی سه سنگ است.

سلطانی‌فر افزود: در آینده نزدیک هم ثبت آیین معنوی هدیه هشت هزار شاخه گل نرگس به مرقد مطهر علی‌بن موسی الرضا را داریم که این یک عنوان میراث ناملموس در کشور است.

وی گفت: با وجود تمام تحریم ها و فشارها توانسته ایم به عنوان ملتی سربلند و سرافراز و قدرتمند عرض اندام کرده و عقب ماندگی 2 قرن گذشته را جبران کنیم.

وی در ادامه به ذخایر میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: طبق بررسی‌های موجود نزدیک به یک میلیون سایت تاریخی در کشور وجود دارد که به مرور این محوطه‌ها کاوش و حفاری می‌شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: تاکنون 32 هزار سایت، مکان و محوطه تاریخی از دل خاک بیرون آمده و مرمت و بازسازی شده‌اند.

وی افزود: در خوزستان 2 اثر تاریخی چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر را به عنوان 2 اثر ثبت یونسکو داریم و امسال هم محوطه تاریخی شوش به عنوان نامزد ثبت یوسنکو است که امید می‌رود به ثبت برسد.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان هم در این آیین خواستار آغاز کاوشگری شهر تاریخی ارجان، ایجاد بازارچه صنایع دستی اعم از عبابافی، نمدبافی، گلیم‌بافی، مرمت و نگه‌داری راسته بازار بهبهان (با قدمت 800ساله) و بافت قدیمی بهبهان به عنوان پایگاه گردشگری کشور شدند.