باغ اسرار

مشهد- معاون سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: آرامگاه حکیم بزرگ حاج ملاهادی سبزواری و باغ اسرار به عنوان ایستگاه گردشگری و رمز گشایی تاریخ استان در نظر گرفته شده است.

محمد رکنی در حاشیه سفر به شهرستان سبزوار و بازدید از آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سبزوار به عنوان اولین دروازه استان خراسان سالانه میزبان میلیون ها زائر و مسافر است.

وی افزود:  این شهر علاوه بر امکانات ویژه گردشگری دارای تاریخ شناسنامه ای موجه و محور مواصلاتی عریضی است و همین امر باعث شد تا این بنای عارف بزرگ به عنوان باغ اسرار خراسان معرفی گردد.

وی افزود: متاسفانه سبزوار با این پیشینه تاریخی کهن فاقد یک مجموعه تاریخی چون خیام است لذا مقرر شده است تا آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری با توجه به وسعت و ویژگی منحصر به فرد خود ایستگاه معرفی استان شود.

رکنی همچنین به ایجاد فروشگاه های شاخص صنایع دستی  استان خراسان رضوی در این آرامگاه اشاره کرد و گفت: در کنار ظرفیت ویژه معرفی شهرستان ها، کارگاه های صنایع دستی ایجاد می شود همچنین فروشگاه هایی برای تولید و عرضه جاذبه های صنایع دستی فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه فاز نخست این طرح در نوروز امسال  شروع خواهد شد گفت: بنای اسرار بزرگ ایستگاه ویژه ای برای شناساندن استان به کشور خواهد بود با رونمایی از این پروژه گردشگری پاتوق خاصی برای هنرمندان، مفاخر و عرفا نیز در این مکان مهیا می شود.

رکنی ادامه داد: آرامگاه حاجی سبزواری  دارای مفهوم و معنایی ویژه است که هر شخصی می خواهد به اسرار خراسان رضوی پی ببرد از این مکان بایستی دیدن کند.

وی افزود: ساختار این بنا دارای ۵۶ غرفه است که در آن تمامی شهرستان های استان خراسان می توانند با نصب پوستر و اطلاعات تصویری، شهر خود را به مسافران و گردشگران معرفی کنند.

معاون مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در مورد اعتبارات این پروژه نیز گفت: رقم اعتباری خاصی برای این طرح پیش بینی نشده است اما پیگیر تخصیص ردیف ملی برای راه اندازی باغ اسرار خراسان  هستیم