خراسان رضوی

‌روستاهای استان خراسان رضوی به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ظرفیت خوبی ‌برای جذب گردشگر دارند، اما طی سال‌های اخیر تخریب و تعرض در روستاها از سوی برخی گردشگرنمایان سبب شد برخی از اهالی خونگرم روستا ترجیح دهند، اصلا‌ بیگانه‌ای به روستایشان نیاید، چه برسد به اینکه بخواهند از مواهب وجود گردشگر در روستایشان بهره‌مند شوند.

در این رابطه مژگان ثابت تیموری، عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان، اظهار کرد: عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی، نبود تبلیغات برای شناسایی این مناطق وعدم تعامل روستاییان با گردشگران از جمله مواردی است که سبب بی‌رونقی گردشگری روستایی در استان خراسان رضوی شده است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی درباره عدم برقراری فضای تعامل بین روستاییان و گردشگران در استان تصریح کرد: بخشی از این موضوع از سوی روستاییان خراسان رضوی به ویژگی‌های اخلاقی روستاییان برمی‌گردد که به گردشگران بی اعتماد شدند، در حالی که تا 25 سال قبل میزبانی با دعوت از گردشگران و اشتیاق فراوان صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تخریب و تعارض از سوی مهمانان آنقدر زیاد شد که روستاییان مناطق گردشگرپذیر استان ترجیح می‌دهند که کسی به محیطشان ورود پیدا نکند و باعث صدمه به دارایی‌شان که همان باغاتشان است نشوند، این تخریب در شکل شکستن شاخه‌های درختان، آتش زدن و برداشتن محصولات‌شان ظهور یافت.

ثابت تیموری یادآور شد: این تخریب سبب شد تا در بیشتر باغات با تابلو ورود ممنوع روبه‌رو شویم، مشکلات مهمانان و گردشگران و برخی موارد عدم حضور میزبانان در باغات خود سبب شد تا روستاییان از مواهب حضور گردشگر بی‌خبر باشند و همواره از حضور هر بیگانه‌ای در منطقه‌شان احساس آسیب کنند.

وی با اشاره به اینکه در روستاهای اطراف مشهد خانه روستایی بومی بسیار کم است افزود: در استان‌های فارس، هرمزگان، آذربایجان غربی و مازندران سوئیت‌ویلاها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی این استان‌ها، به ارائه خدمات اقامتی می‌پردازند اما در روستاهای استان خراسان رضوی چنین امری وجود ندارد در حالی که می‌توانند روستاها از طریق دهیاری‌ها خانه‌های روستایی بومی ایجاد کنند.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: در روستاهایی که این موضوع وجود دارد سازوکارهای خوبی‌ از سوی متولیان سازمان میراث فرهنگی درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به شباهت‌های روستای کنگ استان خراسان رضوی با ماسوله خاطرنشان کرد: مثلا در ماسوله خدماتی همچون ایجاد سرویس بهداشتی برای مسافران درنظر گرفته شده است، اما چنین امکاناتی در روستای کنگ مشاهده نمی‌شود.

‌ثابت تیموری گفت: ما در استان خراسان رضوی روستایی که با عنوان گردشگری ثبت شده باشد نداریم، سازمان میراث فرهنگی استان 33 روستا در لیست جاذبه‌های گردشگری قرار داد که برنامه‌ریزی برای ثبت 9 روستا در حال انجام شدن بود.

وی با اشاره به اینکه آماری از تعداد روستاهای گردشگری استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر روستاهایی ثبت شدند، یا در سایت سازمان میراث فرهنگی آورده شده است یا اینکه مربوط به دانشگاه‌های گردشگری است که به این مناطق سفر کردند و بعد ویژگی‌های این روستاها را در وبلاگی ثبت کردند.