طبیعت

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: این استان با آن همه ظرفیت و پتانسیل هنوز فاقد برند گردشگری است.

محمد سویدانلویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، افزود: ایجاد یک برند برای خراسان‌شمالی موجب می‌شود تا همه آن را با این نام بشناسند، در نتیجه کمک شایانی برای جذب گردشگر و افزایش ماندگاری آن خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بقای پارتی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برای معرفی برند استان اعلام کرده بودیم، ادامه داد: پارت‌ها در دوره‌ای در استان سکونت داشته‌اند اما هیچ آثاری از آنها باقی نمانده است، در نتیجه ممکن است با این پیشنهاد موافقت نشود.

سویدانلویی اظهار کرد: خراسان‌شمالی بهشتی از گیاهان دارویی است که حدود 400 نوع متفاوت از گیاهان دارویی در این استان می‌روید و از سوی دیگر جاده ابریشم از دیگر اولویت‌های این اداره کل برای برند شدن در استان است.

وی بیان کرد: از آنجایی که خراسان‌شمالی دارای کهنسال‌ترین درختان ایران و شاید جهان است، باید اولویت دوم این اداره کل برای معرفی این استان با یک برند، همان درختان کهنسال باشد. تعدادی از این درختان کهنسال قدمت چند صد ساله دارند.

علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بیشترین درختان کهنسال و کهنسال‌ترین درختان کشور، در این استان زیست می‌کنند. این استان می‌تواند از این درختان به عنوان یک برند برای جذب گردشگر استفاده کند. به عنوان مثال قدیمی‌ترین درخت صنوبر در شهرستان شیروان، کهنسالترین درخت گردو و یکی از کهنسا‌لترین درختان ارس با نام ارس سرانی با قدمت 3000 سال در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه 25 اثر طبیعی همچون درخت، چشمه و غار در این استان به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد 16 اثر متعلق به درختان کهنسال است. چنار، گردو، ارس، صنوبر و سرو گونه‌های درختان کهنسال استان هستند و اقلیم مهترین عامل وجود این تنوع گیاهی در استان است.

عکس خبر تزئینی است.