خراسان رضوی

دبیر هشتمین همایش راهنمایان گردشگری گفت: تلاش ما این است که قابلیت‌ها و جاذبه‌های خراسان رضوی در خراسان بزرگ را معرفی کنیم و به زائران بگوییم علاوه بر زیارت امام رضا(ع) از جاذبه‌های دیگر هم دیدن کنند.

توحید فروزانفر، دبیر هشتمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در حاشیه برگزاری این همایش و در گفتگو با خبرنگار مهر به علت انتخاب مشهد برای میزبانی این همایش اشاره و بیان کرد: شهرهای دیگری نیز برای این مراسم نامزد شده بودند، اما با توجه به اینکه امسال هشتمین گردهمایی برگزار می‌شود و مشهد مقدس زیارتگاه امام هشتم شیعیان است، مشهد برای میزبانی این برنامه انتخاب شد.

او مهمترین هدف از برگزاری همایش در استان خراسان رضوی را معرفی این استان با همه قابلیت‌هایش دانست و افزود: تلاش ما بر این است که بگوییم خراسان بزرگ تنها به زیارت امام هشتم محدود نمی شود. گرچه آبرو و اعتبار شهر مشهد به وجود این امام بزرگوار است، اما خراسان بزرگ قابلیت هایی دارد که می تواند برای مسافران جالب و جذاب باشد.

برای مثال ما در مسیر سرخس کاروانسرای رباط شریف را داریم که به موزه آجرکاری دنیا معروف است و از دوره سلجوقی باقی مانده. طوس، نیشابور، بجنورد و بیرجند زیبایی های خاص خود را دارند و متعلق به خراسان بزرگ هستند، اما ما هیچکدام از این قابلیت ها را معرفی نکرده ایم و مسافران فکر می کنند خراسان بزرگ تنها به مشهد و زیارت امام رضا(ع) محدود می شود، پس به اینجا می آیند و بدون آنکه از جاذبه های دیگر دیدن کنند، به شهر خود باز می گردند.

فروزانفر شعار جشنواره امسال را «راهنمای گردشگری؛ شناخت جوامع محلی، توسعه جهانی» دانست و افزود: میراث ملموس شامل بناها و محوطه های تاریخی بخشی از فرهنگ ما را تشکیل می‌دهد. لباس‌ها، غذاها و موسیقی محلی میراث ناملموس ما را در بر می گیرند. این میراث بسیار ارزشمند هستند و با توجه به تفاوت های قومی که در جامعه ما وجود دارد، می توانند برای گردشگران جذاب باشند. ما امسال در انجمن صنفی خراسان رضوی نخستین دوره آموزشی میراث ناملموس را برگزار کردیم و این آموزش ها را ادامه می دهیم.

دبیر هشتمین همایش راهنمایان گردشگری در ادامه بیان کرد: به همین خاطر است که دومین روز از همایش را به شعرا اختصاص داده ایم و علاوه بر معرفی فردوسی، خیام و عطار موسیقی بخشی های شمال خراسان، موسیقی مردم تربت جام و همچنین غذاها و بخشی از آداب و رسوم مردم خراسان بزرگ را هم معرفی کرده ایم. امیدوارم که این برنامه سرآغازی باشد برای معرفی بیشتر آداب و رسوم و همچنین فرهنگ خراسان بزرگ به مخاطبان.

او به لزوم فرهنگ سازی در ارتباط با گردشگری اشاره و بیان کرد: ما باید زیرساخت ها را فراهم کنیم، از رسانه ها کمک بگیریم تا به زائران اطلاع رسانی کنیم که گردشگری خراسان رضوی فراتر از زیارت امام هشتم(ع) است به ویژه که امروز بسیاری از جوانان و نوجوانان با اینترنت و رسانه ها سر و کار دارند و می توانند در این زمینه فرهنگ سازی کنند. ما تلاش کرده ایم در گام اول با چاپ بروشور و توزیع آن در هتل ها جاذبه های مختلف گردشگری در خراسان رضوی و خراسان بزرگ را به مردم معرفی کنیم.

فروزانفر از حضور ۵۵۴ راهنما از ۳۰ استان کشور در این گردهمایی خبر دادو افزود: اینگونه همایش‌ها واجب می شود که کار راهنما تعریف شود از سوی دیگر، امید می‌رود با برگزاری این همایش ها هم راهنمایان یکدیگر را بیشتر و بهتر بشناسند و با قابلیت ها و جاذبه های گردشگری در استان ها و شهرهای مختلف آشنا شوند، هم مشکلات راهنماها، چون نداشتن بیمه و حقوق ثابت کمرنگ تر شود. چون راهنماهای گردشگری شبیه به داوران فوتبال هستند بیشترین سهم از صنعت گردشگری به هتل‌داران و مدیران آژانس تعلق می گیرد و در این میان کمترین سهم متعلق به راهنمایان گردشگری است که سفیران فرهنگی این سرزمین هستند.

هشتمین همایش راهنمایان گردشگری از ۲۸ بهمن ماه تا اول اسفند در استان خراسان رضوی و شهرهای مشهد، طوس و نیشابور برپا است.