کاروانسرای شاه‌عباسی

بنای تاریخی “کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون”به‌منظور حفاظت از بناهای تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها، در انتظار واگذاری به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فعله‌گری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: طبق اساس‌نامه مؤسسه صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذاری اماکن فوق با نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.

وی افزود: پنج بنای تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی برای احیاء و بهره‌برداری را دارد.

فعله‌گری گفت: این اماکن در اختیار صندوق احیاء قرار داده می‌شود تا از طریق مزایده به اشخاص حقیقی یا حقوقی بخش خصوصی واگذار شود.

وی با تأکید کرد: این که اماکن فوق تنها به بخش خصوصی واگذار می‌شود،چون شرکت‌های دولتی توان احیاء و بهره‌برداری مناسب از کاروان‌سرای شاه عباسی را ندارند.

مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه واگذاری کاروان‌سرای شاه‌عباسی قصرشیرین به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان را نمونه‌ای ناموفق از واگذاری اماکن تاریخی به بخش دولتی عنوان کرد.

وی گفت: اداره اوقاف با واگذاری حجره‌های این کاروان‌سرا به افراد متعدد، وضعیت نا به‌سامانی را برای این کاروان‌سرا ایجاد کرده است.

فعله‌گری با بیان این که وضعیت کنونی این کاروان‌سرا مورد تأیید ما نیست، خاطر نشان کرد: وظیفه آزادسازی این کاروان‌سرا بر عهده اوقاف است.

وی کاروان‌سرای شاه عباسی را از بناهای وقفی دانست و گفت: برای تسریع در امضای تفاهم‌نامه با اوقاف رایزنی‌هایی شده است که هر چه زودتر این امر انجام می شود.

فعله‌گری همچنین قرار گرفتن کاروان‌سرای شاه‌عباسی در سایت جهانی بیستون را یکی دیگر از موانع پیش‌روی خصوصی‌سازی عنوان کرد و ادامه داد: در این خصوص تعهداتی نیز نسبت به یونسکو داریم.