صنایع دستی

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در صورت تأمین و تخصیص اعتبار می‌توان سالانه هزاران شغل در حوزه‌ی صنایع دستی در کشور ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه‌ی کرمانشاه، اسدالله درویش‌امیری در نشستی با مدیران و معاونان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، اظهار کرد: مشکلات سازمان در همه‌ی استان‌ها تقریبا یکسان است و این ناشی از بی‌توجهی به اهمیت جایگاه این سازمان در گذشته است. خوشبختانه در سال جدید از منظر مقام معظم رهبری، شخص رییس‌جمهور دولت و مجلس سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان یک بخش اساسی در حوزه‌ی اقتصادی و تولید اشتغال جا افتاده و مجموعه‌ی نظام، یک نگاه ویژه به این حوزه دارد.

او با اشاره به کم‌توجهی مسوولان به سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دهه‌ی گذشته، گفت: گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان، سالانه شش‌هزار و 500 میلیارد دلار گردش مالی دارد که متأسفانه سهم کشور ما کمتر از یک درصد است. سال گذشته یک‌میلیارد و 260میلیون نفر گردشگر در جهان وجود داشت و آمار ما فقط چهارمیلیون و 200هزار نفر بود. این در حالی است که ما برای سال 1400 پیش‌بینی جذب 20میلیون گردشگر خارجی را داریم.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از سال 1384 تصمیم به ادغام این سه حوزه گرفته شد که متأسفانه در طول این سال‌ها، سازمان دستخوش جریانات سیاسی قرار گرفت و ما را از اهداف اصلی دور کرد. در طول هشت سال دولت گذشته که دوران طلایی درآمد نفتی کشور بود، دولت می‌توانست حداقل زیرساخت‌های مورد نیاز سازمان را تکمیل کند و از این شرایط اسفبار خارج کند.

او بیان کرد: در نزدیک به 430 شهرستان، سازمان میراث فرهنگی فقط 40 اداره دارد و بقیه به‌صورت نمایندگی اداره می‌شوند و این شرایط مناسبی برای سازمانی با گستردگی عملکرد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست و این مشکلات سازمان را از اهداف خود دور کرده است.

وی تبدیل شدن وضعیت نمایندگی‌های سازمان در شهرستان‌ها به اداره، تجهیز امکانات اداری و خودرویی، افزایش و تقویت نیروی انسانی در بخش‌های مختلف، بویژه یگان حفاظت و تخصیص اعتبارات مناسب برای طرح‌های عمرانی را از جمله نیازهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دانست و افزود: امیدوارم با رویکرد جدید دولت «تدبیر و امید» شرایط و جایگاه سازمان بهتر شود.

درویش‌امیری تعیین سهمیه 750میلیارد تومانی صندوق توسعه‌ی ملی برای حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را فرصت مناسبی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سازمان در سطح کشور دانست و گفت: در صورت تأمین شدن اعتبار می‌توان در سال، صدها هزار شغل در حوزه‌ی صنایع دستی و گردشگری کشور ایجاد کرد.

وی سرمایه‌گذاری در این حوزه را سهل‌الوصول، کم‌هزینه و زودبازده ارزیابی و اظهار کرد: با افزایش امکانات و زیرساخت‌ها و بالا بردن ظرفیت علمی می‌توان اهداف توسعه‌ی سازمان را محقق کرد.

او با اشاره به تدوین سند توسعه‌ی سه ساله برای همه‌ی استان‌های کشور توسط سازمان، افزود: در دولت «تدبیر و امید»، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شأن بزرگی پیدا کرده و انتظار می‌رود مدیران سازمان به تقویت آن کمک کنند.