کاشان

وقتی زلزله خانه‌های کاشان را خراب کرد و عبدالرزاق خان، ناجی و احیاگر آنها شد، شاید خودش هم فکر نمی‌کرد چند سال بعد منزل او هم به یکی از ویرانه‌های این شهر تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرزاق خان کاشی حاکم خیّر کاشان در دوران زندیه بود که پس از زلزله مهیب کاشان در صدد احیای بناها برآمد و مدیریت بحران این شهر را بر عهده گرفت. سالها گذشت و اهالی کاشان این خانه‌ها را احیا کردند اما اکنون در دوره معاصر وقتی به خانه عبدالرزاق که در داخل بافت تاریخی کاشان قرار گرفته، نگاه می‌کنی با خانه‌ای مخروبه مواجه می‌شوی که در طول این سالها کسی خانه احیاگر کاشان را احیا نکرده است!

برخی اوقات اهالی بافت تاریخی شاهد ریزش بخشی از دیوارهای خانه حاکم هستند ولی کسی کاری نمی‌کند. حالا اکبر رضوانیان، مالک خانه‌های تاریخی دوست، رضوانیان و نقلی در صدد برآمده تا این خانه احیا شود.

پیشنهاد تبدیل خانه به مدرسه معماری

او به خبرنگار مهر می‌گوید که نمی‌تواند برای زنده کردن این خانه سرمایه‌گذاری کند اما اگر ارگان‌هایی مانند میراث فرهنگی و شهرداری کمکش کنند، او هم هر کاری بتواند انجام می‌دهد چرا که به عنوان مثال خاکبرداری از حیاط این خانه کاری سنگین است.

رضوانیان همچنین پیشنهاد می‌دهد که این خانه به‌عنوان اولین مدرسه معماری در ایران احیا شود آن هم با این رویکرد که دانشجویان رشته معماری به این خانه بیایند و آرام آرام با نحوه مرمت بنا آشنا شوند و در حقیقت این خانه کارگاه عملی برای علاقه مندان به معماری شود.

رضوانیان این پیشنهاد را به اداره میراث فرهنگی کاشان هم داده است دلیلش هم این بود که دانشجویان به جای رفتن به کلاس و یادگرفتن تئوری‌های مرمت ابنیه می‌توانند در این خانه فعالیت کنند. با این کار یک تیر و چند نشان زده می شود.

خانه عبدالرزاق با وجود اینکه زمانی عمارت کاشان بوده ولی هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نیست و حدود ۶۰ درصد تخریب شده است.

هنوز نمی‌دانیم مالک این بنا کیست

مهران سرمدیان سرپرست میراث فرهنگی کاشان درباره اقدامات حفاظتی این خانه به خبرنگار مهر می‌گوید: هر اقدامی در این خانه منوط به رضایت مالک است. اگر این خانه ثبت شود، بخش مهمی از اقدامات حفاظتی انجام می‌شود منتها باید مالک آن پیدا شود. ما هنوز نمی دانیم مالک این بنا چه کسی است. در طول سالهای گذشته خرید و فروش زیادی شده ولی نمی دانیم آخرین مالک آن چه کسی بوده است.

سرمدیان به بازدید شهردار از این خانه اشاره می‌کند و می‌گوید که مرمت خانه در دستور کار است. تصاویر این خانه ثبت شده و مامور ما مرتب از آن بازدید می کند منتها اکنون شهرداری، همسایه‌ها و میراث فرهنگی همگی به دنبال مالک آن هستیم تا رضایتش را کسب کنیم وگرنه پرونده ثبتی آن حاضر است.