کاشان

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: برای مرمت مشارکتی ابنیه اصفهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون اعتبار در نظر گرفته شده که از این میزان ۷۵۰ میلیون تومان به مرمت خانه‌های تاریخی کاشان اختصاص دارد.

مهران سرمدیان سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان به خبرنگار مهر گفت: در کاشان تاکنون ۱۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و نزدیک به ۴۵۰ اثر ثبت شده داریم که سه اثر ثبت جهانی مراسم قالی شویی مشهد اردهال، مهارت بافت فرش و باغ فین آثار مهم جهانی کاشان هستند. در این شهر حداقل ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد که بیشتر آنها توسط مالکان بخش خصوصی در حال بازسازی است به این صورت که بخش خصوصی آنها را مرمت می کند ما هم برای تبدیل آنها به اقامتگاه سنتی موافقت اصولی صادر می کنیم.

وی ادامه داد: در کاشان هم اقامتگاه بومی و هم اقامتگاه سنتی داریم وسعت بافت تاریخی کاشان ۶۵۰ هکتار است و شهرداری و شورای شهر در این دوره در احیا و باززنده سازی بافت تاریخی با ما همکاری کردند و اکنون پروژه های مرمتی مختلفی در دستور کار است. به این صورت که شهرداری دستمزد و میراث فرهنگی مصالح را می پردازد.

این مقام مسئول گفت: درباره خانه‌هایی که به صورت مشارکتی در حال مرمت هستند نیز اعتباری برای سال ۹۳ پیش‌بینی شده است برای خانه‌های مشارکتی در اصفهان اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سطح استان در نظر گرفته شده‌است از این رقم ۷۵۰ میلیون تومان به شهر کاشان اختصاص دارد که به خانه های ثبت شده در حال مرمت اختصاص می‌یابد. منتها باید تقاضای این خانه‌ها تایید شود تا کمک‌ها در قالب مصالح ارائه شود.

۱۲ خانه برای تبدیل به اقامتگاه در حال مرمت است

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم به صورت پیمانی شرح خدمات را بنویسیم بنابراین پیمانکار گرفته و این خانه‌ها را بر اساس اعتبار و نیاز مرمت می‌کنیم. قبلا بیشتر در قالب تامین مصالح به مالکان خانه های تاریخی کمک می‌شد.

سرمدیان افزود: تعداد اقامتگاه بوم گردی در استان محدود است، اما برخی اقامتگاه‌های سنتی که در قالب هتل پروانه می‌گیرند مانند مجموعه عامری‌ها که به عنوان هتل سنتی شناخته می‌شوند یا منوچهری و خانه ایرانی با استقبال زیادی مواجه شده اند. فکر می‌کنم تا دو سه سال آینده هم بافت تاریخی احیا شود و هم بهره برداران از این خانه‌ها به سمت تبدیل این بناهای تاریخی به اقامتگاه سنتی بروند.

وی ادامه داد: چون اکنون روز به روز تعداد آنها بیشتر می شود باز هم دعوت می‌کنیم که سرمایه‌گذاران، خانه‌های دیگر کاشان را نیز احیا کنند. ما هم این خانه ها را در صورت نیاز ثبت کرده و برای مرمت آن کمک می کنیم صدور موافقت اصولی و پروانه بهره برداری موقت و دائمی نیز توسط اداره میراث فرهنگی کاشان صادر می شود. حداقل حدود ۱۲ خانه برای تبدیل به اقامتگاه در حال مرمت است.

حداقل ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه برای شروع فعالیت در بخش اقامتگاه سنتی

سرپرست میراث فرهنگی کاشان گفت: اکنون حدود  ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه برای شروع فعالیت در بخش اقامتگاه سنتی و خرید اولیه خانه لازم است منتها متاسفانه برخی اوقات قیمت هایی که به سرمایه‌گذار برای خرید ملک اعلام می‌شود غیرواقعی است بنابراین از کارشناسان صاحب نظر می‌خواهیم که منصفانه قیمت گذاری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در کاشان روند ثبت آثار تاریخی کند پیش می‌رود گفت: ارزیابی عملکرد استان ها در حوزه ثبت آثار انجام می‌شود. منتها رضایت مالک برایمان مهم است. بسیاری از پرونده‌ها آماده رضایت مالک است. پرونده ثبت خانه رضوانیان کاشان نیز آماده است و فقط اختصاص شماره ثبت آن مانده است.

سرمدیان در پایان گفت: اکنون پرونده‌های زیادی در کاشان برای طی شدن مراحل ثبت به تهران رفته است و ما در حال فرهنگ سازی برای ثبت بناها هستیم. چون بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ثبت خانه برای مالکان محدودیت ایجاد می‌کند.