اردن

با ادامه بحران سیاسی و امنیتی در کشورهای توریستی لبنان و سوریه، گردشگران عربستانی در تعطیلات عید فطر به اردن رفتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «جمال شمایله»، سفیر اردن در عربستان اعلام کرد: هر ساله کشور اردن در تعطیلات عید فطر میزبان ده‌ها هزار خانواده عربستانی است. این گردشگران که زمینی وارد اردن می‌شوند، با بیش از 1.5 میلیون نفر، بیش از نیمی از گردشگران خارجی اردن را در سال تشکیل می‌دهند.

به گزارش شبکه «عمان نیوز»، تعداد کل گردشگران خارجی اردن در طول سال بیش از سه میلیون نفر است که عربستانی‌ها 40 تا 50 درصد از این تعداد را تشکیل می‌دهند.

سفیر اردن درباره علت استقبال گردشگران عربستانی از اردن گفت: گردشگران عربستانی در اردن، امتداد تاریخ و فرهنگ کشور خود را از نظر سبک زندگی، آداب و رسوم و روابط انسانی می‌یابد. همچنین این کشور دارای مناطق توریستی زیادی است که با فرهنگ و عقاید خانواده‌های عربستانی هماهنگی زیادی دارد و بیشتر اماکن توریستی و مراکز تفریحی اردن برای استفاده خانواده‌ها آماده‌سازی شده است.

البته تمام این گردشگران عربستانی تنها با هدف سیاحت به اردن نمی‌آیند. بسیاری از این تعداد علاوه بر استفاده از اماکن توریستی به قصد استفاده از امکانات درمانی و بهداشتی اردن را دارند؛ به ویژه سالمندان که همواره به دلیل وجود بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی پیشرفته اردن را انتخاب می‌کنند.

حوادث سیاسی جاری در لبنان و سوریه و به دنبال آن عدم وجود امنیت و آرامش نقش زیادی در افزایش گردشگران عربستانی به صورت ویژه و گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کلی داشته است و اردن را به مقصد مورد توجه بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است که پیش از این به قصد سیاحت به سوریه یا لبنان سفر می‌کردند.

درآمد اردن از بخش گردشگری با 1.4 درصد رشد نسبت به سال 2013 به 4.12 میلیارد دلار رسیده که این مبلغ 13 درصد از کل تولید ناخالص ملی اردن را تشکیل می‌دهد.