مصر

انجمن “گردشگری مسئولانه ایتالیا” اعلام کرد، تمام پروازهای خود را به مقصد مصر تا روشن شدن ماجرای قتل «جولیو رگینی» تعلیق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جسد «جولیو رگینی»، دانشجوی ایتالیایی مقطع دکترای دانشگاه کمبریج که برای انجام تحقیقات به مصر رفته بود روز سوم فوریه 2016 در حالی در حومه قاهره پیدا شد که آثار شکنجه بر روی بدن او مشهود بود و این ماجرا روابط سیاسی و فرهنگی ایتالیا و مصر را وارد چالش جدی کرده است.

تصمیم سازمان غیردولتی انجمن گردشگری مسئولانه ایتالیا (ALTR) مبنی بر لغو بسته‌های سفر خود به مقصد مصر در حالی اتخاذ شده است که دولت ایتالیا و خانواده مقتول از عدم شفافیت تحقیقات پیرامون این قتل ابراز نگرانی کرده‌اند و همین امر موجب شد تا دولت ایتالیا در تاریخ هشتم آوریل سفیر خود در مصر را به سبب عدم پیشرفت تحقیقات فرا بخواند.

«مجدی البنووی»، از مشاوران دولت مصر در عرصه گردشگری بین‌الملل در این باره گفت: مصر پیش از این 50 درصد از بازار گردشگران انگلیس و تمام بازار روسیه را از دست داده و در حال حاضر صنعت گردشگری مصر با 25 درصد از ظرفیت خود مشغول کار است.

وی در مصاحبه با «المانیتور» گفت:‌ تعداد زیادی از دفاتر و موسسات گردشگری در مصر به گردشگران ایتالیایی به عنوان منبع اصلی درآمد وابسته هستند و از این موضوع نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. مصر در سال 2010 توانست یک میلیون گردشگر ایتالیایی جذب کند، اما این تعداد در پنج سال گذشته همواره رو به نزول بوده است.

البنووی همچنین افزود: دولت مصر به دنبال پرونده قتل «جولیو رگینی» در واقع با خطر از دست دادن کل بازار گردشگری اروپا مواجه شده و انتظار می‌رود تحریم‌های گردشگری و محدودیت‌های پروازی بیشتری در راه باشد.

این کارشناس حوزه گردشگری بین‌الملل همچنین تأکید کرد، تصمیم انجمن گردشگری مسئولانه ایتالیا مبنی بر لغو پروازهایش به مقصد مصر تنها نوعی توصیه به آژانس‌های گردشگری است و بخشی از فشار دولت ایتالیا به مقامات مصر به علت عدم شفافیت در پرونده قتل «رگینی» محسوب می‌شود.

براساس کتاب سالانه منتشر شده از سوی اداره مرکزی بسیج عمومی و آمار مصر در سال 2015، ایتالیا در جهان رتبه ششم و در اروپا رتبه سوم گردشگران ورودی به مصر را به خود اختصاص می‌دهد و در مجموع در سال 2015 میلادی بیش از 332 هزار گردشگر ایتالیایی وارد خاک مصر شدند که 23/1 میلیون دلار برای صنعت گردشگری مصر درآمدزایی داشتند.