مراسم

اصفهان – شهردار اصفهان گفت: همزمان با بزرگداشت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، مطالعات و بررسی طرح جامع صنایع‌دستی شهر اصفهان را آغاز و نسبت به جذب ایده‌های نوآورانه و خلاقانه اقدام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جمالی نژاد پیش از ظهر شنبه در مراسم ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اظهار داشت: ثبت جهانی اصفهان در حوزه صنایع  دستی گرچه رویدادی دیر هنگام است اما به هر تقدیر به عنوان رخدادی فرخنده و غرور آفرین از این پس عظمت و شکوه جاودانه اصفهان و صلابت هنر و هنرمندانش را بیش از پیش بازنمایی خواهد کرد.

وی افزود: بی حکمت نیست که مشاهیر بزرگ اصفهان در محاسن این کهن‌شهر و خاستگاه بی‌بدیل تمدن و فرهنگ و ستایش هنرمندی و ‌هنر‌آفرینی مردمانش و نیز نکته سنجی‌ها و نازک‌خیالی‌های آنها سخن‌ها گفته و قلم‌فرسایی‌ها کرده‌اند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در هر کوی و برزن این شهر آثاری ارزنده و ماندگار از هنر معماری تا ابدیت عشق رخ برافروخته است و هنرهای دستی آن چونان شمع شب افروز، در شبستان فرهنگ این دیار می درخشد.

وی با بیان اینکه جانمایه اصفهان هنر و سرشت پاک‌نهاد آن با هنر عجین شده است، ابراز داشت: گویی شط خروشان هنر هیچگاه در این خطه از سیالیت باز نمی‌ماند و در هیچ برهه و دوره‌ای از تاریخ روی به کسادی و وخامت نمی‌نهد.

هویت هنری اصفهان در گذرگاه تحولات تاریخی مصون مانده است

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در گذرگاه تحولات بزرگ تاریخی، هویت هنری و فرهنگی اصفهان مصون مانده است، ابراز داشت: این هویت در تاریک‌ترین اعصار تاریخ، نه تنها در پرتو خلق آثار گرانبها و درخشان هنری، نورامید در دل مردمان افکنده شده و آسمان معرفت و معنویت این سرزمین تابان غرق در ستاره شده بلکه روحیه نرم‌خویی، هم‌زیستی، هم‌زبانی، مسالمت و همدلی بر فضای فکری و احساسی آحاد جامعه شهری مستولی و غالب شده است.

وی اضافه کرد: بی شک هنرهای دستی، گنجینه نهان، راز پنهان و بخشی از هویت مردم باریک‌بین و ژرف اندیشی است که بهشت زیبای درون و راز و رمزهای نهفته و نگشوده خویش را آیینه‌داری می‌کنند.

جمالی نژاد تصریح کرد: بنابراین ماهیت این گونه آثار هنری ظریف و ملموس که محصول تلاش موثر، عشق شورانگیز به خلق اثر و نازک‌بینی است، بیش از تجاری بودن فرهنگی است و با ثبت جهانی آن، امید است که آوازه و جایگاه فرهنگی و هنری اصفهان در جهان بیشتر و متعالی‌تر شود.

وی اضافه کرد:  البته با قاطعیت باید گفت که پویش و نوجویی، زایش و پویایی و تجدید حیات پیوسته هنر، در هر عصری پشتوانه و راز ماندگاری و جاودانگی هنر بوده است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه ما به عنوان میراث‌داران فرهنگ و هنر باید خود تداوم بخش این میراث با خلق آثاری مایه بالندگی و افتخار آیندگان باشند، گفت: غبارکهنگی و فراموشی هرگز بر آثار برجسته خطی میرعمادها، علیرضا عباسی‌ها، میرزا غلامرضاها و نخبگان دیگر نخواهد نشست.

وی افزود: نقش زیبا و شگفت آثار صورتگران و مینیاتوریست‌های نام آور و چیره‌دستی همچون حاج مصورالملکی، رستم شیرازی و استاد فرشچیان که واقعیت های تاریخی و حماسی را در قالب هنر نگارگری بازآفرینی کرده است از لوح خاطر مردم زدوده نخواهد شد و نوای نی کسایی و صدای دلنواز تاج و آوای خوش تار جلیل شهناز همیشه در یادها و گوشه‌ها طنین انداز است.

هنرمندان امروز باید آثاری هم‌سنگ آثار گذشتگان بیافرینند

جمالی‌نژاد اظهار داشت: بر این اساس هنرمندان امروز باید تلاش کنند تا آثاری هم‌سنگ آثار گذشتگان بیافرینند، شاید طنینی از آن در آینده بماند و به این شکل شهر توان بالایی در خلق و نوآوری پیدا می کند.

شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی، نخستین قدم در مسیر تعالی صنایع دستی اصفهان است، بیان داشت: این امر سرآغاز یک حرکت جدی برای شناسایی عیوب و مشکلات و دستیابی به راه حل‌ها و ایده‌های نوین است که تا از  ظرفیت به وجود آمده در مسیر ارتباطات جهانی بهترین استفاده را بتوان کرد.

وی اضافه کرد: نگاهی گذرا به دوران طلایی صنایع دستی اصفهان در دوره صفویه و عوامل رشد و توسعه آن و زوال پس از آن، ما را به سمت شرایط مشابهی در دوران معاصر هدایت می‌کند.

جمالی نژاد بررسی دلایل رشد صنایع دستی اصفهان در دوره صفویه را برای تدوین برنامه جامع صنایع دستی شهر اصفهان امری ضروری برشمرد و گفت: نخستین عامل رونق صنایع دستی در دوره صفوی، کاربری بودن آن و نقش جدی در زندگی مردم بوده، مسئله مهمی که امروزه کمتر به آن توجه می شود.

صنایع‌دستی باید در بطن زندگی مردم قرار گیرد

وی با بیان اینکه طی چند سده گذشته رشد صنعت و فن آوری، زندگی معاصر را در شکلی متفاوت از زندگی سنتی قرار داده است، ادامه داد: صنایع دستی آن دوره که در بطن زندگی مردم قرار داشته است، نتوانسته خود را با تغییر شیوه و ابزار زندگی هماهنگ کند و به این صورت جایگاه خود را در حیات روزمره شهروندان از دست داده است.

شهردار اصفهان نتیجه این امر را  کنار رفتن صنایع دستی و کاهش چشمگیر بازار فروش برشمرد و گفت: البته این مشکل در بسیاری از کشورهای دیگر هم وجود داشته که حل شده و امروزه صنایع دستی جایگاه خود را در زندگی مردمان این کشورها حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت توانمند حاکمیتی در هدایت و نظارت بر آن و توسعه بازارهای فروش از عوامل موفقیت صنایع دستی دوره صفوی است، گفت: توجه به نوآوری در ارائه محصولات متناسب با ذائقه و خواست مشتری و درک شرایط اجتماعی است.

جمالی نژاد ادامه داد: در واقع ارتباط دائم هنرمندان، صنعتگران و جامعه راز دستیابی به محصول مورد پسند مردم شهر و مسافران و تجار بود که در سده اخیر کمتر مورد توجه بوده است.

وی تصریح کرد: شهرداری اصفهان با توجه به جایگاه رفیع صنایع دستی در فرهنگ و هنر و اقتصاد شهر و همچنین اهمیت فراگیر و توسعه آن برخود لازم می‌داند که ساماندهی، طراحی و سازماندهی گسترده‌ای در این عرصه داشته باشد تا توان و قابلیت مدیریت شهری در راستای حفظ و پیشبرد صنایع دستی اصفهان را مدنظر قرار دهد.

شهردار اصفهان ابراز داشت: به همین منظور همزمان با بزرگداشت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، مطالعات و بررسی طرح جامع صنایع دستی شهر اصفهان را آغاز کرده و نسبت به جذب ایده های نوآورانه و خلاقانه وارد عمل شده است.