اصفهان
اصفهان – خبرگزاری مهر: عدم ثبت ملی درهای سنگی باغات تیران و کرون که قدمتی هزاران ساله دارد سبب شده تا این درها برخلاف کاربری واقعی خود به عنوان پاسبان حریم باغ های این شهرستان، به زیر پا افتاده و پل مردم برای عبور و مرور باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، قدمت درهای سنگی باغات شهر تیران و کرون به قبل از ورود آریایی ها به ایران باز می گردد و برخی از آنها دارای طرح هایی از جمله گل سرخ هستند.

این درهای سنگی واقعا سنگین هستند اما به راحتی باز و بسته می شوند و از شاخصه های مهم باغات شهر تیران بوده و در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند.

با وجود اینکه در های سنگی سنگین هستند اما به گونه ای در چهارچوب سنگی خود قرار گرفته اند که سنگینی در ها مانع باز و بسته شدن آنها نشده و این چهارچوب و در سنگی به وسیله “کولن” قفل می شود.

درهای سنگی برای همگان بسیار زیبا و جالب است و باعث شده این درها مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد و اگرچه برخی مسئولان نسبت به حفاظت از این در ها بی توجه هستند اما بسیاری از مردم که دوستدار میراث فرهنگی هستند از این درها حراست می کنند.

خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد این درهای سنگی باعث شده تا متولیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون بستر را برای ثبت این آثار در فهرست آثار تاریخی کشور فراهم سازند.

اما قبل از اینکه به اقدامات صورت گرفته و به ثبت این آثار بپردازیم به قدمت این در ها از زبان نویسنده کتاب تیران از گذشته های دور پرداخته و در ادامه به آسیب جدی و تدابیر مسئولان اشاره می کنیم.

حسین صابری، تاریخ نویس و نویسنده کتاب تیران از گذشته های دور در خصوص در های سنگی باغات تیران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: درهای سنگی باغات شهرستان تیران و کرون طول و ارتفاع بسیاری دارند تا جایی که ارتفاع آنها به دو متر و ضخامت آنها به 45 سانتی متر نیز می رسد.

وی بیان داشت: سابقه این در های تاریخی به زمان آشوریان باز می گردد و تا 30سال پیش از این درهای سنگی برای باغ ها و آسیاب های قدیمی و حتی خانه ها استفاده می شد.

حسین صابری با اشاره به اینکه این در های سنگی قدمت بالایی دارند، از اینکه این آثار تاریخی پل گذرگاه مردم در باغات شده انتقاد کرد.

درهای سنگی تیران بزودی در فهرست آثار ملی قرار می گیرد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت حفظ در های سنگی گفت: اقدامات لازم برای ثبت درهای سنگی باغات تیران در فهرست آثار ملی صورت گرفته که به دلیل فرصت 2 ساله برای ثبت آثار، ثبت این اثر هنوز اعلام نشده و بزودی اعلام می شود.

ابراهیم مرادیان با بیان اینکه این در ها مورد بی مهری قرار گرفته و بعضا به عنوان پل مورد استفاده قرار می گیرند، افزود: با ثبت ملی این آثار تاریخی قانون اجازه برخورد با متخلفین را به میراث فرهنگی می دهد و این موضوع کمک خوبی برای حفاظت از درهای سنگی است.

وی ادامه داد: پس از ثبت در فهرست آثار ملی با تعامل جهادکشاورزی کار حفاظت از آن ها انجام می شود که این تعامل باعث حفاظت از آثار تاریخی می شود.

لزوم همکاری مردم برای حفظ آثار تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان تیران و کرون با اشاره به ضرورت همکاری مردم در حفظ میراث فرهنگی گفت: تا زمان ثبت آثار ملی و بعد از ثبت، مردم در حفاظت از آثار همکاری کنند و متخلفین را به میراث فرهنگی معرفی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه حفاظت از درهای سنگی باید در چهارچوب در و در محل باغات باشد بنابراین شهروندان در صورت مشاهده هر گونه اقدامی که باعث از بین رفتن این آثار می شود مراتب را به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان گزارش کنند.

گرچه به دلیل عدم ثبت ملی این درهای با ارزش سنگی میراث فرهنگی به لحاظ قانونی نمی تواند اقدامی درخور انجام دهد اما محول کردن تمام مسئولیت حفاظت از این درهای چندین هزارساله به مردمی که بعضا دلسوز میراث فرهنگی خود هستند، اما تخصصی در نگهداری و حفاظت از آنها ندارند، دلیل موجهی نیست که دال بر بی توجهی میراث فرهنگی به این آثار باشد. چراکه میراث فرهنگی براساس وظیفه ذاتی خود و با توجه به تخصص و آگاهی ای که در این زمینه دارد باید مسئولیت پاسداری از ارزش های فرهنگی و میراثی را خود بر عهده گیرد تا اتفاقی که برای این آثار چند هزار ساله و به زیر پا افتادن آنها رخ داده است، تکرار نشود.