سمنان

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: 290 هزار نفر در ایام نوروز سال 93 در مراکز اقامتی رسمی استان اقامت داشتند که این میزان در سال 94 به 233 هزار نفر رسید و 19 درصد کاهش داشت.

به گزارش ایسنا، «حسین خواجه بیدختی» با ارائه خلاصه آمار فعالیت‌های انجام شده توسط این اداره کل در ایام نوروز 94 علت این امر را گران شدن بنزین و مناسب بودن شرایط آب و هوایی عنوان کرد و افزود: این موارد منجر به کاهش استفاده از ظرفیت اقامتی رسمی استان شد.

وی از افزایش 58 درصدی بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی استان در سال 94 و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در این مدت 201 هزار نفر از آثار تاریخی فرهنگی استان و 16 هزار نفر از موزه‌ها بازدید کرده‌اند.

بیدختی به افزایش 40 درصدی نظارت بر واحدهای ارائه دهنده خدمات گردشگری در استان سمنان اشاره کرد و افزود: 847 مورد نظارت بر واحدها انجام شد.

به گزارش ایسنا، استاندار سمنان نیز در جلسه ستاد تسهیلات سفر استان با انتخاب شعار “استان از معبر به مقصد” در سال 95 گفت: باید استان سمنان به مقصد مسافران نوروزی تبدیل شود و اسکان مسافران و گردشگران افزایش یابد.

«محمدرضا خباز» با قدردانی از فعالیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در امر ستاد تسهیلات سفر بیان کرد: شما نوروزبانان بی نوروز هستید که نوروز را برای دیگران ایجاد می‌کنید و برای ایجاد نشاط و آرامش در جامعه از نوروز بی‌بهره اید.

استاندار سمنان بر رفتار و نحوه برقراری ارتباط مسئولان با مسافران تاکید کرد و افزود: رفتار صحیح مسئولان و قیمت مناسب اجناس باعث دلگرمی مسافران و افزایش میزان اسکان و اقامت می‌شود.

خباز خواستار تشکیل تیمی متشکل از اماکن، میراث‌فرهنگی، تعزیرات، صنعت و معدن، علوم پزشکی و نماینده استانداری برای انجام سرکشی و بازدید از مراکز ارائه خدمات به مسافران نوروزی از هم اکنون شد و تاکید کرد: این تیم باید از شهرستان‌ها سرکشی و نسبت به رفع کمبودها و مقابله با گران فروشی اقدام کند. خدمات امدادی به مسافران نیز باید با سرعت بیشتری انجام شود.

استاندار سمنان بر فعالیت 24 ساعته مساجد به خصوص مساجد در مسیر رفت و آمد مردم تاکید کرد و افزود: چنانچه مسافران و زائران در استان سمنان در رفاه باشند، مُبلّغ خوبی برای استان خواهند شد.

فرماندار شاهرود نیز با بیان اینکه 60 درصد اسکان استان متعلق به شهرستان شاهرود است، گفت: 560 تخت برای اسکان و پذیرایی مسافران در شاهرود آماده شده است.

«محمدرضا هاشمی» با اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندی های شاهرود در سه نقطه در نوروز 94، بیان کرد: امسال 80 غرفه محصولات و توانمندی‌های شاهرود برپا می‌شود.

500 کلاس درس برای اسکان مسافران

فرماندار سمنان نیز گفت: 500 کلاس با درجه‌بندی یک تا سه با همکاری آموزش و پرورش سمنان برای اسکان مسافران در 90 واحد آموزشی سمنان آماده شده است.

عباس دانایی با بیان اینکه 15 بنای تاریخی ویژه در شهرستان سمنان برای بازدید گردشگران آماده شده است، افزود: برگزاری تورهای کویرگردی، سمنان‌گردی، شترسواری، برپایی بازارچه صنایع دستی، فعالیت 40 مسجد به صورت شبانه‌روزی و … از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای استقبال و افزایش اقامت مسافران در سمنان است.

فرمانداران شهرهای مختلف استان نیز به بیان برنامه‌های حوزه شهرستانی خود برای افزایش اقامت مسافران در استان پرداختند.