همایش

اصفهان همزمان با روز جهانی راهنمایان میزبان 400 راهنما از سراسر ایران خواهد بود تا نهمین گردهمایی ملی راهنمایان گردشگری برگزار شود.

به گزارش ایسنا، گردهمایی امسال از 29 بهمن تا دوم اسفندماه توسط انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان به نمایندگی از کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور برگزار می‌شود. مسوولیت برگزاری گردهمایی ملی راهنمایان طبق رسم این کانون، هر سال به یکی از انجمن‌های صنفی فعال در استان‌ها واگذار می‌شود.

مریم هدائیان – دبیر نهمین گردهمایی ملی راهنمایان گردشگری – در این‌باره گفت: در گردهمایی نهم ضمن آن‌که بخش زیادی از برنامه به کارگاه‌های آموزشی اختصاص یافته است، در روزهای 30 بهمن و اول اسفندماه، 17 کارگاه آموزشی و سه نشست تخصصی با رویکرد صنفی، گردشگری خلاق و گردشگری پسابرجام برگزار می‌شود. این کارگاه‌های تخصصی با همکاری دانشگاه اصفهان و متخصصان هر بخش اجرا خواهد شد.

او در توضیح‌های بیشتر درباره کارگاه‌های نهمین گردهمایی، اظهار کرد: کارگاه‌ها به دو شکل تئوری و عملی است. در بخش تئوری، کلاس‌هایی با عناوین آداب معاشرت، چگونگی استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه در سفر و ترفندهای جهانگردی برگزار می‌شود. در بخش عملی نیز شرکت‌کنندگان با موضوعات گردشگری صنعتی، نگارگری، فرش و معماری اسلامی آشنا می‌شوند.

هدائیان ادامه داد: تورهایی به‌منظور آشناسازی راهنمایان مهمان با قابلیت‌های طبیعت‌گردی استان اصفهان در مسیرهای زواره و ورزنه برگزار خواهد شد. همچنین تور پیاده‌روی شهری برای اصفهان در نظر گرفته شده است تا راهنمایان علاوه بر سایت‌های تاریخی شناخته‌شده، با فضای شهری اصفهان بیشتر آشنا شوند.

دبیر نهمین گردهمایی ملی راهنمایان گردشگری گفت: مطابق سنت هر سال، روز دوم اسفندماه اختتامیه این گردهمایی ساعت 9:57 در تالار کوثر اصفهان آغاز می‌شود تا تأکید دوباره‌ای بر نظم و نظام‌مندی در شغل راهنمای گردشگری باشد. در حاشیه مراسم اختتامیه، نمایشگاهی از توانمندی‌های گردشگری استان‌ها نیز برپا خواهد شد.

پیش از آغاز این گردهمایی، اصفهان میزبان سه نفر از مدرسان فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) برای برگزاری دومین دوره آموزشی بین‌المللی راهنمایان است. این دوره آموزشی که از 22 بهمن‌ماه آغاز شده تا 28 بهمن‌ماه با حضور 36 راهنمای فراگیر از استان‌های متفاوت ادامه دارد.

نخستین دوره آموزشی دو سال پیش در تهران برگزار شد که در آن 40 نفر از راهنمایان شرکت کرده بودند. کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری بر این باور است. برگزاری چنین دوره‌های آموزشی به توانمندسازی راهنمایان و تزریق استانداردهای جهانی به حوزه کاری راهنمایان کمک کرده و باعث می‌شود سطح شغلی راهنمایان کشور ارتقا یابد.

همزمان با برگزاری این گردهمایی سراسری در اصفهان، تشکل دیگر راهنمایان (جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) در تهران، با برگزاری پنل‌های بررسی مشکلات راهنمایان در تورهای ورودی و خروجی، این روز جهانی را گرامی خواهد داشت.