بهمن نامور مطلق

اصفهان – معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نشان می دهد که اصفهان اراده کرده از اصلی ترین بازیگران حوزه صنایع دستی در دنیا باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق پیش از ظهر شنبه در آیین ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اظهار داشت: یکى از شاخصه های ارزیابی، وضعیت صنایع دستی در دنیا و میزان ثبت های انجام شده است که ثبت شهر جهانی از مهم ترین آنها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ شهری در ایران به ثبت نرسیده بود، افزود: با پیگیری های صورت گرفته دو شهر به شکل همزمان ثبت شدند که ایران را در کنار کشورهایی بزرگ قرار داد.

مدیر شورای جهانی صنایع دستی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد: در جهانی که شهرها هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند شهر جهانی یعنی شهری که دیگر در پوست استانی و یا حتی ملی خود نمی گنجد و سهم خاصی را در «جی ان پی» به خود اختصاص داده و آماده است تا نقش جهانی ایفا کند.

وی ادامه داد: اصفهان به دو دلیل عمده یعنی گذشته ای بی مانند و پرافتخار و همچنین استعدادهای کم نظیر صنعت گران آن که نشان از آینده ای درخشان تر است انتخاب شده و این انتخاب بیانگر این است که اصفهان اراده کرده تا یکی از اصلی ترین بازیگران در حوزه صنایع دستی جهان قرار گیرد و در حوزه مدیریت جهانی صنایع دستی سهم تعیین کننده ای داشته باشد.

نامور مطلق تصریح کرد: ثبت اصفهان به شرط اینکه شرایط و الزامات آن رعایت شود نتایج بسیار مهمی خواهد داشت که تثبیت بازارها، کیفی شدن تولیدات، تسهیل گردش های مالی ، آسان شدن دسترسی ها، تربیت نیروی انسانی مناسب، فعال تر شدن بخش خصوصی، برندسازی، افزایش ارزآوری و سرمایه گذاری، کاهش هزینه ها و رونق اقتصاد محلی از این جمله است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این دستاوردها ایجاد زیرساخت های ارتباطات فیزیکی و مجازی مانند توسعه فرودگاه های بین المللی، بهبود راه ها به ویژه راه های ریلی و افزایش جدی پهنای باند اینترنتی، ایجاد زیرساخت های تجاری مانند فضای مناسب حراجی، نمایشگاهی، بورس، برج های تجاری، گمرک متناسب و فروشگاه های مجازی، ایجاد زیرساختهای مالی مانند فعالیت بانک های بین المللی، بیمه های تخصصی و شرمت های چندملیتی و ایجاد زیرساختهای فرهنگی و علمی مانند دانشگاه های تخصصی، موسسات طراحی و نوآوری مرتبط و موزه های بزرگ و دبیرخانه های علمی ضروری است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: اصفهان باید بزرگ ترین شهر تجاری و فرهنگی صنایع دستی فاخر دنیا شود، فراموش نکنیم که بزرگ ترین سرمایه شهرهای جهانی سرمایه انسانی است و هنرمندان و تجار خلاق، راهگشای آینده صنایع دستی اصفهان خواهند بود.