هتل‌های اصفهان

ظرفیت‌ هتل‌های شهر اصفهان پر شده و تا پایان آذر، هیچ‌یک از هتل‌ها جایی برای پذیرش گردشگر جدید ندارند. این خبر را استاندار اصفهان اعلام می‌کند. هر چند این خبر می‌تواند یکی از بهترین خبرهای حوزه گردشگری اصفهان برای امسال باشد، اما واقعیت پنهانی را نیز در خود جای داده که به دغدغه اصلی کارشناسان حوزه گردشگری تبدیل شده است.

واقعیت این است که اصفهان با بیش از 100 اثر تاریخی شناخته شده و طبیعتی بکر در جای جای خود، مراکز اقامتی مناسب به میزان کافی ندارد. این حقیقت در حالی مطرح می شود که بدانیم اصفهان به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین استان های کشور، فقط یک هتل پنج ستاره و چهار هتل چهار ستاره دارد که در مجموع چیزی حدود 600 اتاق را در خود جای داده اند.

چنین آماری نشان می دهد وضعیت اقامتی هتل های اصفهان برای گردشگران از جمله خارجی ها مناسب نیست. هرچند در یک سال اخیر مسئولان استانی با تصویب قوانین و ایجاد تسهیلات در صدد رفع مشکل برآمده اند، ولی به گفته کارشناسان این اقدامات کافی نیست، چرا که سال گذشته حدود 250 هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شدند. این درحالی است که ظرفیت هتل های چهار و پنج ستاره آن حدود 2000 تخت است .

تنها یک هتل 5 ستاره

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، کمبود هتل در اصفهان را تائید می کند و اعتقاد دارد فرصت هتل سازی در اصفهان در حال نابودی است و همین عامل سبب می شود گردشگرپذیرترین استان کشور از قافله رقابت در حوزه گردشگری باز بماند.

وی با اشاره به این که گردشگری اصفهان به دلیل کمبود هتل به بن بست رسیده و همین موضوع توسعه گردشگری این استان را با خطر روبه رو می کند در گفت وگو با ایسنا می افزاید: اصفهان در شرایطی فقط یک هتل پنج ستاره و تعداد اندکی هتل چهار ستاره دارد که سالانه پذیرای بیش از 50 هزار گردشگر خارجی است.

شهردار جدید اصفهان نیز معتقد است، وضع کنونی هتل ها در این شهر تاریخی مناسب نیست و همین عامل سبب شده اصفهان در فصل های پر مسافر با مشکل روبه رو شود.

مهدی جمالی نژاد در گفت وگو با خبرنگار جام جم، توسعه هتل ها و استانداردسازی آنها را ضروری می داند و معتقد است: مدیران هتل ها برای اداره هتل ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود، نمی توان امیدی به بهبود وضعیت مراکز اقامتی شهر داشت.

وی از همکاری نکردن بانک ها در ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران برای ساخت هتل و مراکز اقامتی نیز انتقاد می کند و می افزاید: در صورتی که هتل های اصفهان مجهزتر شوند و اصول استاندارد را رعایت کنند، مشکلات اقامتی گردشگران برطرف خواهد شد؛ اما این موضوع مستلزم همکاری همه دستگاه ها و بویژه بانک ها برای ارائه تسهیلات است.

مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتلداران، مشکل کمبود مراکز اقامتی در اصفهان را رد و تاکید می کند: «اصفهان مشکل اقامتی ندارد.» به عقیده وی آنچه باعث می شود کمبود مراکز اقامتی در اصفهان بیشتر به چشم بخورد، این است که همه می خواهند در هتل پنج ستاره شهر اقامت کنند و همین عامل سبب می شود با توزیع نامناسب گردشگر در مراکز اقامتی اصفهان روبه رو باشیم.

وی می افزاید: «اصفهان 83 هتل و 80 مهمانپذیر دارد که بیش از 12 هزار تخت را در خود جای داده اند که این ظرفیت می تواند تا 20 هزار تخت افزایش یابد.»

هتل هایی که ساخته نشده می میرند

گزارش ها حاکی است تا تابستان سال گذشته، هیچ سرمایه گذاری حاضر نبود در اصفهان هتل بسازد. آخرین هتل شاخصی که در این شهر ساخته شد، هتل آسمان بود که آن هم در حد و اندازه هتل های چهار ستاره ظاهر شد و فقط 93 اتاق داشت.

همین عامل سبب شد برنامه ریزان شهری اصفهان تصمیم بگیرند برای جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری چاره ای بیندیشند.

بر همین اساس، شورای اسلامی شهر اصفهان شرایطی ایجاد کرد که هتل سازی در این شهر از معافیت کامل پرداخت عوارض برخوردار باشد. بر اساس این مصوبه، افرادی که قصد ساخت هتل های پنج ستاره، چهار ستاره، مهمانپذیر و هتل آپارتمان داشته باشد، تا سه سال از معافیت کامل عوارض ساخت برخوردار خواهند بود البته این قانون محدودیت زمانی خاصی برای سرمایه گذاران به وجود آورد زیرا بر اساس این قانون، فقط سرمایه گذارانی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که ساخت هتل را تا پیش از پنج سال به پایان ببرند و آن را برای استفاده گردشگران آماده کنند.

با وجود این، مدتی پس از این تصویب این قانون، برخی مسئولان استانی اعلام کردند این مصوبه شورای اسلامی شهر سبب شده برخی سرمایه گذاران آمادگی خود را برای ساخت هتل در اصفهان اعلام کنند. استاندار در گفت وگو با جام جم اعلام کرد، کلنگ پنج هتل جدید در اصفهان زده شده و تکمیل 10 هتل نیمه کاره نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته رسول زرگرپور، هتل هما در صفه، یک هتل در خیابان باغ گلدسته و یک هتل در خیابان چمران در حال ساخت است و تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. آن گونه که او اعلام می کند، با ساخت این هتل ها، ظرفیت فعلی پذیرش گردشگر در اصفهان تا 50 درصد افزایش می یابد؛ علاوه بر این که تکمیل 10 هتل نیمه کاره نیز باعث افزایش 3500 تخت به ظرفیت هتل های اصفهان می شود.

ساخت هتل های بین المللی

یکی از خلأهای موجود در زمینه اقامت گردشگران در اصفهان، نبود هتل بین المللی در این شهر است از این رو استاندار اصفهان از ثبت تقاضاهای متعدد از سوی شرکت های خارجی برای ساخت هتل در اصفهان خبر می دهد و می گوید: یکی از این شرکت ها، شرکت بین المللی ICAT است که آمادگی خود را برای ساخت یک هتل بین المللی پنج ستاره اعلام و نقشه های طرح را نیز ارائه کرده است.

این هتل که 124 متر ارتفاع و 38 طبقه دارد، در شهرک شهید کشوری و نزدیک مجموعه سالن های اجلاس سران ساخته می شود.

زیربنای هتل نیز 150 هزار متر مربع است که با رعایت بالاترین استانداردهای بین المللی ساخته خواهد شد و 330 اتاق و سوئیت مجلل با معماری منحصر به فرد در خود جای می دهد.

توسعه گردشگری به جای توسعه صنعت

آنچه در سال های اخیر بیش از پیش مورد اهمیت و توجه قرار گرفته، این است که اصفهان به عنوان صنعتی ترین استان کشور، ظرفیت جدیدی برای توسعه واحدهای صنعتی ندارد و مجبور است رویکرد توسعه خود را به سمت گردشگری تغییر دهد.

این رویکرد توسعه ای در سال های اخیر با تدوین طرح آمایش سرزمین اصفهان شکل جدی تری به خود گرفته است.

کارشناسان اعتقاد دارند اصفهان از این پس با تقویت و توسعه صنعت گردشگری باید رویکردهای اقتصادی خود را تغییر دهد تا بیش از پیش شاهد رشد و توسعه باشد البته نباید از این موضوع هم غافل ماند که مسئولان استان های مختلف کشور در سال های اخیر توجه ویژه ای به موضوع گردشگری نشان داده اند و توانسته اند نام شهر یا روستای خود را به عنوان یک برند گردشگری مطرح کنند.

این در شرایطی است که در استان اصفهان نیز فعالیت هایی انجام شده، اما رشد گردشگری این استان بتدریج در مسیر توقف قرار گرفته و این موضوع نیازمند همدلی است. اصفهان یک استان اقامتی به شمار می رود. بنابراین نیازمند ساخت هتل، اقامتگاه و ایجاد زیرساخت های اقامتی است.

جام جم اصفهان – سعید ابوالقاسمی