عراق

عراق از رکود گردشگری مذهبی این کشور پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه در کربلا و کاهش ملحوظ زائران ایرانی خبر داد.

کارگزاران و فعالان حوزه گردشگری مذهبی عراق اعلام کردند: شرایط ناامن این روزهای عراق تاثیر منفی بر گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم ترین درآمدهای این کشور گذاشته است و بسیاری از افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، با توجه به وخیم تر شدن اوضاع امنیتی عراق، از آینده شغلی خود بسیار نگران اند.

«حسن جاسم» یکی از هتل داران شهر «کربلا» در این باره گفت: تعداد گردشگران و زائران ایرانی که همواره بزرگترین گروه گردشگر مذهبی عراق را تشکیل می دهند، به شدت کاهش یافته است. این امر خسارت های مالی وسیعی را به هتل داران و سایر مشاغل جزئی مربوطه وارد کرده است.

زائران ایرانی که در طول سال های گذشته ستون اصلی درآمدهای حاصل از گردشگری را تشکیل می دهند، بسیار کاهش یافته اند و خیلی روشن است که درگیری های مسلحانه اخیر در شهر کربلا علت اصلی این کاهش بوده است. براساس گزارش رادیو «الحر» عراق این موضوع از سوی هتل داران شهر کربلا تایید شده است.

اما «حسین المنکوشی»، شهردار کربلا نظر دیگری درباره علت این کاهش دارد و معتقد است : افزایش درجه حرارت هوا و ماه رمضان دو عامل اصلی کاهش ناگهانی تعداد گردشگران مذهبی عراق در یک ماه گذشته بوده اند.

او ابراز امیدواری کرد با پایان ماه رمضان این گردشگران دوباره به کربلا باز گردند.

اوضاع ناامن عراق نه تنها برگردشگری بلکه بر تجارت و معاملات اقتصادی عراق هم تاثیر منفی گذاشته و مشکلات بزرگی را ایجاد کرده است. این ناامنی منجر به افزایش قیمت کالاها و کمیاب شدن برخی دیگر در بازارهای مختلف شده است.