میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محکومیت اقدام ضدفرهنگی داعش در تخریب آثار باستانی عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیانیه سازمان در محکومیت اقدام ضدفرهنگی داعش در تخریب آثار باستانی عراق به این شرح صادر شد:

“سرزمین بین النهرین(عراق امروزی) مهد تمدن بشری به شمار می رود و برخی از آثار تخریب شده این منطقه جزو آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار رفته و جزو میراث مشترک بشریت محسوب می شود. اقدامات گروه داعش در عراق و سوریه و غارت و قاچاق اشیاء تاریخی و باستانی منجر به نابودی و صدمات بنیادین به میراث فرهنگی و باستانی این کشورها شده و تبعات جبران ناپذیری برای ملتهای این منطقه در بردارد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فاجعه تخریب و غارت گسترده آثار باستانی عراق توسط گروه داعش به ویژه جنایت اخیر این گروه در تخریب آثار فرهنگی و تاریخی این کشور  در موزه نینوا در شهر موصل را به شدت محکوم می کند و از سازمان های بین المللی به ویژه سازمان فرهنگی، علمی و  آموزشی سازمان ملل (یونسکو) می خواهد در راستای وظایف اساسی خود، برای جلوگیری از این تخریب سازماندهی شده و وحشیانه اقدام ضروری انجام دهد.

آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق بخش مهمی از هویت و تمدن این کشور هستند و نابودی این میراث کهن و آثار و اشیا باقی مانده از این تمدن، نشان دهنده خوی ضد تمدنی این گروه تروریستی می باشد. نابودی این آثار به بهانه های واهی در حالی صورت می گیرد که بخش عمده ای از اشیا ارزشمند تاریخی عراق و سوریه توسط گروه مذکور غارت شده و یا به کشورهای غربی قاچاق شده است.”