iranعضو جامعه‌ی تورگردانان ایران بازتاب تحولات سیاسی کشور را در صنعت گردشگری، مثبت ارزیابی کرد و از بازگشت روزهای خوش گردشگری خبر داد.

اسرافیل شفیع‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که موج اول تغییرات در گردشگری و تمایل تور اپراتورهای خارجی به ایران، دو سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد، ادامه داد: احساس ما از ارتباطی که با همکاران حرفه‌یی و توراپراتورهای خارجی داشتیم، نشان می‌دهد نوعی باور مثبت نسبت به تحولات سیاسی ایجاد شده و با انتخابات ریاست جمهوری و تغییر فضای سیاسی در کشور، اقبال خارجی‌ها برای سفر به ایران نیز گسترش یافته است.

وی اظهار کرد: با وجود آن‌که ما بنگاه‌های اقتصادی و افرادی غیرسیاسی هستیم، ولی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با سیل تبریک‌های همکاران حرفه‌یی خود در خارج از کشور مواجه شدیم. در واقع در محافل بین‌المللی،‌ نگاه مردم نسبت به شرایط ایران دچار تغییر شده و در حال حاضر برای مسافرت به ایران بیشتر سوال می‌کنند و تمایل توراپراتورهای خارجی برای بازگرداندن نام کشور ما به فهرست مقاصدشان بیشتر شده است.

این تورگردان با بیان این‌که باید انتظار موج بزرگ‌تری از تغییرات را در گردشگری داشته باشیم، گفت: می‌توان امیدوار بود با برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور، مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا و امیدواری برای پیدا کردن راه‌ حل برای مسأله‌ی هسته‌یی ایران، در روند گردشگری کشور نیز بهبود حاصل شود.

او گردشگری را متأثر از تحولات مثبت و منفی سیاست دانست و بیان کرد: اگر روی تحولات کشورهای حوزه‌ی خاورمیانه متمرکز شویم، مسائل و تحولات ایران را هم می‌توانیم به خوبی تحلیل کنیم. اتفاقاتی که در کشور مصر رخ داد،‌ سبب شد کشورهای دیگر از قِبل تغییر جریان‌های گردشگری منتفع شوند، چراکه توراپراتورها در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند، مقاصد جدید را جایگزین کنند.

شفیع‌زاده ادامه داد: آخرین گزارش‌ها و اطلاعات ما از آژانس‌ها و هتل‌ ها نشان می‌دهد، برنده‌ی تحولات حوزه‌ی خاورمیانه و بویژه مصر، کشور اسپانیا بوده، چون 45 تا 50 درصد پروازهای فرودگاه «بارسلونا» در چند ماه اخیر افزایش یافته و هتل‌های سواحل جنوبی این کشور نیز به‌شدت پر شده است. حتا بسیاری از اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند به جای سفر به مصر، به دیگر سواحل مدیترانه سفر کنند. بنابراین تحولات سیاسی بر جریان‌های بین‌المللی گردشگری تأثیر لازم را می‌گذارد.

عضو جامعه‌ی تورگردانان ایران همچنین به تحولات و درگیری‌های ادامه‌دار در کشور ترکیه اشاره کرد و افزود: این شرایط نیز به نفع اسپانیا تمام می‌شود، البته در صورتی‌ که سایر کشورها از آن بهره‌ای نبرند.

او سپس با تأکید بر این‌که تحولات مثبت سیاسی در ایران یقینا آثار مثبتی برای گردشگری خواهد داشت، گفت: خوشبینانه می‌توان تصور کرد وضعیت مطلوب گردشگری بین سال‌های 1376 تا حدود 1379، یعنی قبل از 11 سپتامبر، دوباره تکرار شود و ما شاهد بازگشت آن روزهای خوب باشیم. امیدوارم از گردشگری به‌عنوان موتور محرک اقتصاد ایران بهره‌ گرفته شود تا به رشد تولید ناخالص ملی و فرآیند ایجاد اشتغال در کشور کمک شود و روند مطلوب‌تری در کشور برای توسعه‌ی همه‌جانبه پدید آید.

شفیع‌زاده همچنین درباره‌ی تأثیر تحولات اقتصادی بر صنعت گردشگری ایران، اظهار کرد: تحولات سیاسی در نیمه‌ی دوم سال میلادی با بهبود یا وخامت اوضاع اقتصادی ایران کاملا مرتبط است. هرچند بسیاری از دشواری‌های اقتصادی حال حاضر ما به تحریم‌ها ربط دارد و این مسأله‌ای طبیعی است. با این حال، اگر به سمت مذاکرات پیش رویم، مسلما می‌توان امیدوار بود که شرایط اقتصادی ایران دچار تغییر شود؛ ولی نباید انتظار تحول زودهنگام را در بخش اقتصاد داشت.

این تورگردان در پایان سخنانش نیز گفت: امیدواریم در دولت آینده، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان کلوپ سیاسی دیده نشود و گروه‌های مختلف به این سازمان وارد نشوند، البته طرح این موضوع به معنی مخالفت ما با گرایش‌ سیاسی اشخاص نیست، بلکه مسأله، اداره‌ی تخصصی این سازمان است. امیدواریم دست‌ کم در این دوره، این سازمان درگیر بازی‌های سیاسی نشود و اجازه دهند ظرفیت و سهم گردشگری ایران در جهان افزایش یابد.