iran-spain

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر برقراری پرواز تهران _ مادرید را از نظر اقتصادی کاملا قابل دفاع دانست و گفت: وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا ابراز امیدواری کردند که این موضوع از سر گرفته شود.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه فیتور اسپانیا، درحالی‌که مرتضی صفاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری او را همراهی می‌کردند، اظهار امیدواری کرد: بزودی مناسبات ایران و اسپانیا در حوزه‌های مختلف و بویژه در زمینه‌ی گردشگری از سر گرفته شود.

وی یادآور شد: اسپانیا در عین حال که در چارچوب اتحادیه اروپا سیاست‌هایش را تنظیم می‌کند؛ اما همواره جزو دوستان ایران بوده و خوشحالیم که این رابطه در سال‌های گذشته هرگز خصمانه نبوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به دیدار خود با «خوزه مانوئل سوریا لوپز» وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا، گفت: در دیدار با آقای سوریا درباره‌ی تقویت روابط در بخش‌های صنعت، انرژی و گردشگری گفت‌وگو کردیم، به‌خصوص در زمینه‌ی حمل و نقل ریلی امکان همکاری‌های زیادی قابل بررسی است و در ایران ظرفیت توسعه‌ی قطار تندرو حداقل به میزان 1500 کیلومتر وجود دارد که اسپانیا می‌تواند در تکنولوژی و سرمایه‌گذاری این طرح مشارکت کند. در زمینه‌ی خودروسازی و قطعات خودرو هم به همین ترتیب است.

وی افزود: اسپانیا در بخش گردشگری از کشورهای قوی و باتجربه به شمار می‌رود و ما می‌توانیم از تجربه‌ی اسپانیا برای توسعه گردشگری در ایران استفاده کنیم. البته حدود 12 سال پیش قرارداد همکاری گردشگری میان ایران و اسپانیا منعقد شد؛ ولی اجرایی نشده است که در همین رابطه تصمیم گرفتیم برنامه‌ی عملیاتی همکاری‌های دو کشور را تنظیم کنیم.

نجفی ادامه داد: همچنین از وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا دعوت کردم که به همراه فعالان سه بخش صنعت، انرژی و گردشگری این کشور به ایران سفر کند که ایشان هم ابراز علاقه و آمادگی کردند.

معاون رییس‌جمهور درباره‌ی دیدار با خانواده سلطنتی اسپانیا نیز گفت: ولیعهد اسپانیا با وزاری شرکت‌کننده در فیتور 2014 دیداری داشتند و ایشان در این دیدار نسبت به توسعه همکاری‌های ایران و کشورهای غربی و حل مشکلات و محدودیت‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر ابراز امیدواری کردند و من هم گفتم که ما برای حل یک به یک مسایل، جدی هستیم.

نجفی در ادامه بیان کرد: رابطه ایران و اسپانیا در ماه‌های آینده به صورت جدی توسعه پیدا می‌کند، به‌خصوص که قرار است وزیر خارجه این کشور به ایران بیاید و من هم در ملاقاتی ک٪ به سمت حل شدن پیش می‌رود. در سه ماه اخیر، تقاضا برای سفر به ایران از رشد قابل توجهی برخوردار شده و حتی برخی نشریات اروپایی پیش‌بینی کرده‌اند که ایران در سال 2014 از مقاصد اصلی گردشگری در جهان خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: دسته دوم مشکلات به مدیریت و سازماندهی گردشگری در کشور بازمی‌گردد، موضوعاتی نظیر تعیین بازار هدف و برنامه‌ریزی برای بازاریابی، صدور روادید، تأمین امکانات رفاهی برای عزت بیشتر گردشگران در سفر به ایران و استفاده از فضای مجازی. در همه این زمینه‌ها برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم که آثارش به تدریج مشاهده خواهد شد.

نجفی همچنین یادآور شد: ایران از نظر جذابیت‌های گردشگری، پرجاذبه و دارای تنوع اقلیمی و آب و هوایی زیادی است به گونه‌ای که در ایامی از سال، تفاوت دما بین جنوب و شمال کشور به 40 درجه می‌رسد. همچنین ایران بهشت گردشگران علاقه‌مند به مسایل فرهنگی و تمدنی و نیز برای کشورهای همسایه، مکان مناسبی برای گردشگری سلامت و مذهبی است. در ایران 350 نوع صنایع دستی داریم که همه‌شان سابقه تاریخی دارند. من از همه کسانی که به تجربه‌های جدید علاقه‌مندند دعوت می‌کنم به ایران سفر کنند.