کاخ ورسای ایران

مالکیت کاخ ورسای ایران درحالی رو به ویرانی قرار گرفته که هم مالکیت آن در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و هم شهرداری و میراث فرهنگی مسئولیت مجوز تخریب این بنا را به عهده نمی گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «کاخ ورسای ایران» اواخر دهه 40 شمسی ساخته شد. معماری « کاخ ورسای ایران» از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ های جانبی ورسای در فرانسه کپی برداری شده است و اشیا به کار رفته در آن بسیار ارزشمند است این کاخ همچنین قبل از انقلاب به روایتی حدود«15میلیون دلار» قیمت گذاری شده بود.

این اثر در سه طبقه و با یک هزار و 847 متر در خیابان جردن، تقاطع خیابان حمیده طاهری و محمد روانپور قرار گرفته و به دلیل متراژ بالای آن به «بزرگترین خانه تهران» ملقب شده است. مالکیت این بنا در دست نهاد ریاست جمهوری است و حتی در چند سال گذشته نیز از این ساختمان به عنوان ساختمان اداری ریاست جمهوری استفاده می شد ولی اکنون یک شرکت سرمایه گذاری قصد ساخت بنایی جایگزین در این اثر تاریخی را دارد.

  با این وجود در آخرین بازدید کارشناس شهرداری تهران در مورخ 27 آبان سال 1387 از این بنا، حدود 53 اصله درخت غیر مثمر(بدون میوه) در این بنا وجود داشته که 8 درخت بالای بن 90 سانتی متر، 6درخت   بالای بن 70 سانتی متر، 10درخت بالای بن 50 سانتی متر،4 درخت بالای بن 10 سانتی متر، 5درخت بالای بن 30 سانتی متر و 21 درخت بالای بن 20 سانتی متر است.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که طی یکسال اخیر درختان کاج این بنا که شاید به راحتی خشک و از بین نمی روند، در اثر بی توجهی و یا حتی تعمد، خشک شده است.

کاربری این کاخ در طرح تفصیلی جدید شهر تهران به پهنه کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی و با تراکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد و با حداکثر 9 طبقه تعیین شده است.

شهرداری منطقه 3 تهران مدعی است که مجوزی برای این بنا صادر نکرده است همچنین محمد باقر خسروی مدیر بافت های تاریخی شهرداری تهران با بیان این که شهرداری تهران اجازه صدور مجوز تخریب برای هیچ بافت تاریخی را ندارد، گفت: صدور مجوز تخریب «کاخ ثابت پاسال» در خیابان جردن توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی صادر شده است. شهرداری تهران اجازه صدور مجوز تخریب برای هیچ بافت تاریخی را ندارد.

وی در ادامه درباره صدور مجوز تخریب برای «کاخ ثابت پاسال» در خیابان جردن اظهار کرد: مجوز تخریب این بنای تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی صادر شده است و شهرداری مسئولیتی در این باره ندارد.

اما با توجه به متروکه شدن این بنا توسط نهاد ریاست جمهوری و پروژه های در دست احداث شرکت سرمایه گذاری مورد نظر و رویکرد این شرکت در احداث برج های عظیم همانند پروژه ارگ تجریش، احتمال تخریب این بنا در آینده نزدیک و تبدیل آن به یک مجتمع تجاری ادرای 9 طبقه وجود دارد.

این بنا با توجه به رخ دادهای فراوان سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی،  تا کنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و حتی براساس لیست های موجود بناهای ارزشمند اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، تا کنون جزو بناهای ارزشمند نیز شناسایی نشده است.

با این وجود سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: شهرداری برای تخریب بناهای قدیمی از میراث فرهنگی استعلام می گیرد تا نسبت به ارزش تاریخی بنا اطمینان حاصل کند. برای تخریب این بنا از سازمان میراث فرهنگی استعلامی گرفته نشده و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

با این وجود، محمد باقر خسروی مدیر بافت های تاریخی شهرداری تهران با بیان این که شهرداری تهران اجازه صدور مجوز تخریب برای هیچ بافت تاریخی را ندارد، گفت: صدور مجوز تخریب «کاخ ثابت پاسال» در خیابان جردن توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی صادر شده است. شهرداری تهران اجازه صدور مجوز تخریب برای هیچ بافت تاریخی را ندارد.

وی در ادامه درباره صدور مجوز تخریب برای «کاخ ثابت پاسال» در خیابان جردن اظهار کرد: مجوز تخریب این بنای تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی صادر شده است و شهرداری مسئولیتی در این باره ندارد.

بر اساس تبصره دوم اصلاحی سال 1386 لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز درشهرها مصوب سال 1359، شهرداري هر منطقه مكلف است قبل از صدور پروانه يا گواهي پايان كار و يا بررسي هر نوع تغيير كاربري براي املاك و اراضي با مساحت پانصد متر مربع و بيشتر بدون هيچگونه استثناء وضعيت را از كميسيون هاي موضوع ماده 7 اين مصوبه استعلام نمايد و بر اساس تبصره یکم همین ماده، تشخيص باغ از غير باغ با توجه به موقعيت جغرافيايي و مكاني ، وضعيت پوشش گياهي و سوابق و مدارك موجود در پرونده و نيز با عنايت به ضوابط فوق الذكر به عهده كميسيونهاي اصلي موضوع ماده 7 اين مصوبه است.

حال این سوال مطرح می شود که آیا برای این ملک مجوزی از سوی کمیسیون ماده هفت صادر شده است؟ و این انتظار می رود شهرداری منطقه 3 شهر تهران و کمیسیون ماده هفت به صورت فوری به وضع این ملک رسیدگی و پهنه این اثر را تغییر دهند و شهردرای منطقه می تواند با حفظ هویت اثر، این مکان را به عنوان یک مرکز هویتی در منطقه سه همانند عمارت تاریخی عین الدوله در منطقه چهار تبدیل کند.