گردشگران آلمانی

در میان خبرهای خوش رسانه‌های غربی از افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران و اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر اینکه ظرفیت هتل‌های ایران تا 2015 پر شده است، یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایران درباره افزایش هزینه سفر به ایران و کاهش جمعیت گردشگران انفرادی در سال آینده هشدار جدی داد.

محمد ابراهیم ابراهیمی،به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: اوضاع گردشگری پس از انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌ای خوب شد، تقاضا برای سفر به ایران زیاد شد و آژانس‌ها هم قیمت‌ها را پایین آوردند و مسافر راضی بود و هجوم گردشگران به کشور اتفاق افتاد؛ اما بعد از مدتی قیمت‌ها تغییر کرد، حمل و نقل، هتل، دستمزد راهنما و راننده و بعضا غذا. آیا با این شرایط انتظار داریم تعداد گردشگران بیشتر شود؟

او با بیان این پیش‌بینی که تعداد گردشگران ورودی در سال بعد به حالت قبل برمی‌گردد و جمعیت کمتری برای آمدن به ایران با این نرخ‌های بالا تمایل نشان می‌دهند، افزود: اگر مسوولان و مقامات از حالا چاره‌ای نینیشند قیمت‌ها در سال 2016 وحشتناک خواهد شد و ما بازارهای خود را از دست می‌دهیم.

او درباره میانگین هزینه سفر یک گردشگر اروپایی به ایران اظهار کرد: تا چند ماه پیش یک گردشگر آلمانی یا ایتالیایی با 1200 یورو می‌توانست به ایران سفر کند، اما حالا این نرخ به 1700 تا 1900 یورو رسیده، شرایط روی تقاضای گردشگرانی که عادت دارند بدون گروه سفر کنند تأثیر نامناسبی می‌گذارد و همین حالا هم تعداد تقاضای آن‌ها کم شده است.

وی با مقایسه هزینه سفر یک اروپایی به ترکیه و ایران گفت: سفر یک هفته‌ای از آلمان با اقامت در هتل 5 ستاره ترکیه بدون راهنما هزینه‌ای معادل 600 تا 700 یورو می‌شود، در حالیکه اجرای همین برنامه در ایران البته همراه با راهنما حدود 1700 یورو می‌شود. در این شرایط قطعا گردشگران ترکیه را انتخاب می‌کنند. این موضوع هنگام سفر ایرانی‌ها هم مصداق دارد، برای خود ما هم سفر به ترکیه نسبت به ایرانگردی ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته ما رزرو تورهای ایران تا بهمن‌ماه سال آینده را هم انجام دادیم، اما حالا برای رزرو سال 2016 هیچ خبری نیست و آژانس‌های خارجی مدام پیغام می‌دهند که نرخ‌ها را کم کنیم و یا برای ارزان شدن از خدمات بزنیم و سود خودمان را کاهش دهیم. در هر حال وقتی مسافر بیاید و خدمات نازل بگیرد دیگر تمایل نخواهد داشت به ایران برگردد و یا دیگران را تشویق کند.

این تورگردان همچنین درباره تأثیر مستقیم این جریان بر کاهش یا حذف گردشگری در مناطق محروم‌تر اظهار کرد: وقتی تعداد مسافران زیاد شده بود، از ما تقاضا داشتند کرمان، خرم‌آباد، شوشتر و شهرهای کوچکتر هم به برنامه اضافه شود و یا طول مدت اقامت در شهرهایی مثل یزد و تبریز افزایش یابد؛ اما حالا که نرخ‌ها گران‌تر شده آن‌ها از ما می‌خواهند سفر و اقامت و شهرهای کوچک‌تر را کمتر و یا حذف کنیم. با این کار گردشگری در شهرهای محروم که در حال گسترش بود، از بین می‌رود و این بدترین اثرگذاری گرانی سفر در ایران است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین تقاضای ما برای تورهای 11 روزه است و دیگر کمتر تورهای بالای 12 روز درخواست می‌شود و تمرکز اصلی هم روی مقاصد کلاسیک است.

او با بیان اینکه نرخ مهمترین شاخص اثرگذار در بازار گردشگری است، گفت: درست است هتل‌ها و ناوگان حمل و نقل هزینه‌های خاص خود را دارند، اما افزایش نرخ نباید به شکلی باشد که بازار در حال توسعه را یک‌باره متوقف کند و یا پس بزند.

ابراهیمی در عین حال بیان کرد: امیدوارم پیش‌بینی‌های ما برای تغییر در روند ورود گردشگران خارجی و کاهش تقاضا درست از آب درنیاید و بخش گردشگری هم متضرر نشود.