گردشگران

همه گردشگران خارجی در هنگام ورود به ایران، فرم پلیس مهاجرت و سازمان میراث فرهنگی را که به صورت مشترک تهیه شده و دارای ۱۲ سوال است، پر می‌کنند تا اطلاعات آماری درباره گردشگران خارجی بیشتر شود.

محمدرضا پوینده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری به خبرنگار مهر گفت: در این فرم‌ها سوالاتی از قبیل انگیزه و هدف حسب گردشگران از آمدن به ایران، تعداد، مدت اقامت، میزان هزینه، مقصد و… وجود دارد. ما به دنبال کاهش میزان ماندگاری و معطلی گردشگران در مرزها هستیم.

پوینده گفت: باید برای پر کردن این فرم‌ها، زمان زیادی در نظر گرفته شود. به همین علت در حال بررسی این هستیم که چه زمان فرم‌ها در اختیار گردشگران قرار گیرد، آیا آنها را هنگام مراجعه به سفارتخانه‌ها تحویل بدهیم یا در فرودگاه‌ها.

وی افزود: تا پیش از این هنگام مهر زدن پاسپورت، سوالات کلی از گردشگران پرسیده می‌شد و تمام اطلاعات ما درباره گردشگران محدود به اطلاعات پاسپورت آنها بود. پیشنهاد دیگر این است که در مسافرت‌های هوایی، فرم‌ها در ایرلاین‌ها توزیع شود. در این صورت باید با مدیران ایرلاین‌ها هماهنگی کنیم. اما بیشترین میزان ورودی‌ها به ایران از طریق راه‌های زمینی است که باید برای آن راه‌حل اندیشید.

پوینده افزود: اکنون طراحی این فرم‌ها انجام شده و با پلیس مهاجرت نیز برای اجرا کردن آن مذاکره کرده‌ایم ولی هنوز آنها این طرح را نپذیرفته‌اند چون اجرای آن به امکانات و نیروی انسانی زیادی نیاز دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری افزود: اطلاعاتی که از طریق این فرم‌ها به دست می‌آید را می‌توانیم در اختیار پژوهشگران برای پردازش اطلاعات صنعت گردشگری قرار دهیم.

وی گفت: بیشترین میزان گردشگران ورودی به ایران، عراقی‌ها هستند که سال گذشته آمار یک میلیون و ۵۸۰ هزار نفری را به خود اختصاص داده بودند اما آذربایجانی‌ها نیز دومین ملیتی هستند که بیشتر آمار گردشگران ورودی به ایران را تشکیل می‌دهند.