گردشگران خارجی

«در حالیکه بسیاری در جهان ایران را کشوری تاریک و حتی بعضا خطرناک برای مسافرت می‌بینند، اما آمریکایی‌ها ایران را فرصتی مناسب برای گذراندن تعطیلات قلمداد می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا شبکه خبری NBC آمریکا در گزارشی پیرامون پیشرفت صنعت گردشگری ایران نوشت: مقامات ایران از ورود اولین قطار خصوصی گردشگری به ایران از مبدا اروپا، به عنوان پیامی برای توسعه گردشگری ایران بهره برده‌اند.

به نوشته این شبکه آمریکایی، در حالیکه بلیت‌های این قطار حتی تا 40 هزار دلار نیز فروخته شده، مشخص نیست چه تعداد گردشگر عزم سفر به ایران کنند.

مسئولان قطار گردشگری لوکس که نام «عقاب طلایی دانوب» بر روی آن گذاشته شده، از این مسئله که بسیاری از مسافران این قطار آمریکایی هستند ابراز شگفتی می‌کنند.

«مارنی شولتز»، شهروند اهل کانزاس و از مسافران اولین قطار گردشگری به ایران گفت: بسیاری از دوستانم از تصمیم‌ام برای سفر به کشوری که به آمریکا “شیطان بزرگ” می‌گوید تعجب کردند.

وی که هنگام توقف قطار در اصفهان با خبرنگار NBC صحبت می‌کرد افزود: آن‌ها فکر می‌کنند من واقعا دیوانه‌ام. اما هیچ دلیلی برای نیامدن به ایران وجود ندارد، نباید اجازه دهید آنچه سایرین می‌پندارند، شما را در خانه محبوس کند.

مقامات شرکت قطارهای لوکس «عقاب طلایی» که در انگلیس واقع شده، اذعان داشته‌اند که میزان استقبال گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران آنها را شگفت‌زده کرده است. از میان 109 مسافری که در سفر دو هفته‌ای به ایران آمدند، 26 نفر شهروند آمریکا بودند و برای هشت سفری که در سال آینده قرار است به ایران انجام شود و بلیت‌های آنها نیز تقریبا پیش‌فروش شده، حدود 45 درصد از مسافران آمریکایی خواهند بود.

«ناتاشا باکر»، از مدیران این شرکت می‌گوید: این میزان استقبال آمریکایی‌ها کمی تعجب‌برانگیز بود. ما به دنبال مشتریانی از آمریکا بودیم، اما به خاطر سابقه (رابطه میان ایران و آمریکا) منتظر ماندیم چه پیش خواهد آمد.

وی اظهار کرد: بطور کلی مسافران ما می‌خواهند ماجراجویی کرده و خوش بگذرانند، البته که با جیب‌های پر پول به سفر می‌روند.

در گزارش این شبکه آمریکایی آمده است: سفر 14 روزه و چهار هزار مایلی قطار لوکس «عقاب طلایی» از بوداپست مجارستان آغاز می‌شود و با عبور از رومانی، بلغارستان و ترکیه وارد ایران می‌شود که برای مسیر بازگشت این مسیر بالعکس تکرار خواهد شد. توقف گردشگران در ایران شامل بازار بزرگ تهران، حرم امام‌رضا (ع) در مشهد و شهر تاریخی اصفهان خواهد بود که تا سال 1722 میلادی پایتخت ایران بود.

قطار گردشگری «عقاب طلایی» با کوپه‌های لوکس که الهام‌گرفته از قطارهای قرن نوزدهم “اورینت اکسپرس” هستند، با بلیت‌هایی از 14 هزار تا 40 هزار دلار برای هر نفر تجربه سفری به یادماندنی را برای مسافران رقم می‌زند؛ جاییکه در رستوران آن غذاهای مجار و ایرانی سرو می‌شود و البته تا قبل از ورود به مرز ایران، مسافران می‌توانند انواع نوشیدنی‌ها را مصرف کنند.

به نوشته NBC، محاسبه میزان توسعه گردشگری ایران بعد از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری دشوار است، اما طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، تعداد گردشگران خارجی ایران از سال 2009 بیش از دو برابر شده است، بطوریکه از 2.1 میلیون نفر به 4.7 میلیون گردشگر در سال 2013 رسیده است. همچنین در این دوره زمانی، به‌طور متوسط سالانه حدود 1500 گردشگر آمریکایی از ایران بازدید کرده‌اند.

«جوزف چیونز»، گردشگر آمریکایی اهل هوستون که همراه با همسرش به ایران سفر کرده بود می‌گوید دوستانش از تصمیم او برای سفر به ایران با قطار «عقاب طلایی» شوکه شدند.

وی حتی ایمیلی از یکی از دوستانش دریافت کرد مبنی بر این‌که “شما به مقصد خطرناکی سفر می‌کنید” که البته وی در پاسخ به آن نوشت: نه، ایران خطرناک نیست.

وی با اذعان به برخی تفاوت‌های فرهنگی می‌گوید، ایران خیلی با آنچه در داخل کشور (آمریکا) نشان می‌دهند، متفاوت است و مردم بسیار صمیمی دارد.