مسعود سلطانی فر
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت:دوستان پیشنهاد تاسیس مرکز ملی گوهر ایران را دادند که تا زمان طی شدن مراحل قانونی آن ما در سازمان میراث فرهنگی شورای گسترش فعالیت های مربوط به گوهر ایران را راه اندازی می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها که هم اکنون در مصلای تهران در حال برگزاری است به خبرنگار مهر گفت: در حوزه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ظرفیت بسیار بالایی را در کشور داریم . این سنگ های قیمتی که به آنها گوهر می گوییم که شامل سنگ های عقیق و … است امروزه در دنیا حدود 700 تا 800 میلیارد دلار گردش مالی دارد. سهمی که ایران از این گردش داشته، کمتر از 500 میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: ما معادن بسیار خوب عقیق داریم اما متاسفانه قسمت اعظم  ذخایر معادن به صورت خام از ایران بیرون می رود فرآوری و تبدیل به جواهرات می شود و با ارزش افزوده چند برابر به ایران برمی‌گردد. سود آن را کسانی می برند که در آن فرآوری کار می کنند نه ما که سنگ خام را به کشور دیگر می فرستیم. ما الان سالیانه حدود 9 تن عقیق از معادن برداشت می کنیم که بخشی از آنها در کارگاه های سنتی و محدود به جواهرات تبدیل می شود و بخش هایی از آن به خارج از کشور صادر می شود.

سلطانی فر افزود: در مدت اخیر طی بازدیدهایی که از نمایشگاههای مختلف داشتم این موضوع ذهنم را به خود مشغول کرد که چرا این اتفاق می افتد؟ دوستان مطالعه ای انجام دادند؛ بازدید هایی از کارگاه های مختلف در مشهد و قم و … داشتند و گزارشی که دادند حکایت از این داشت که ما اگر جهشی کنیم برای سه تا پنج سال آینده می توانیم به بخش خصوصی در این زمینه کمک کنیم. دوستان پیشنهاد تاسیس مرکز ملی گوهر ایران را دادند که تا زمان طی شدن مراحل قانونی آن ما در سازمان میراث فرهنگی شورای گسترش فعالیت های مربوط به گوهر ایران را راه اندازی می کنیم و دست اندرکاران مختلف را در داخل کشور مانند ایمیدرو (به عنوان دستگاه متولی) و یونیدو  و سازمان استاندارد سازمان میراث فرهنگی و تمام تشکل های بخش خصوصی فعال در این زمینه گرد هم جمع می کنیم تا سال آینده این شورا فعال شود و بتوانیم به سمتی برویم که در مرحله اول شهرک ها راه اندازی شود چون معتقدیم که در این بخش ارزش افزوده بالایی وجود دارد و می تواند اشتغال زایی خوبی داشته باشد. ما اگر بتوانیم کار را گسترش دهیم حتما می توانیم شغل های بیشتری نیز ایجاد کنیم و در دو سه سال نتیجه می گیریم من امیدوارم هستم در این بخش بتوانیم جایگاه خوبی را ظرف سه چهار سال آینده در دنیا کسب کنیم.