گردشگران

خبرگزاری جمهوری آذربایجان در گزارشی نوشت: تحریم‌های وضع شده علیه ایران در چند سال اخیر بویژه در حوزه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی موجب شده تا ایران راهکارهایی چون توسعه گردشگری را جهت رفع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی در کانون توجه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری TREND در گزارشی پیرامون پیشرفت چشمگیر گردشگری ایران آورده است: ایران اخیرا اقدامات گسترده‌ای در جهت توسعه گردشگری انجام داده است تا از این طریق بتواند وابستگی‌هایش به درآمدهای نفتی را کاهش داده و از اثر تحریم‌های اقتصادی بکاهد.

گردشگری وزنه سنگینی در کفه ترازوی اقتصادی ایران محسوب می‌شود و به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه “بدون شک گردشگری سودآورترین حوزه اقتصادی ایران است که به کاهش آمار بیکاری نیز کمک می‌کند” نوشت: ایران از لحاظ جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری در مکان هشتم کشورهای جهان قرار دارد و سال گذشته 5 میلیون نفر از کشورهای مختلف از ایران بازدید کردند که البته نیمی از آن‌ها مسافران مذهبی بودند.

بخش عمده‌ای از گردشگران به مقصد ایران از کشورهای آسیایی و همسایه هستند، در حالی که سهم گردشگران اروپایی که به ایران سفر می‌کنند کمتر است.

در ادامه گزارش TREND آمده است: در حال حاضر 900 پروژه گردشگری به ارزش 7 میلیارد دلار در ایران حال انجام است و 40 درصد از این پروژه‌ها تکمیل شده و دولت ایران نیز اخیرا اقدامات مهمی در جهت کنترل تورم، تسریع توسعه اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی مردم برداشته و در تلاش است با سازماندهی سفر گردشگران اروپایی به نقاط مختلف ایران، به ثبات اقتصادی دست یابد.

دولت ایران علاقه ویژه‌ای به گردشگران اروپایی دارد و یکی از شواهد آن نیز ورود قطار لوکس گردشگری از مسیر بوداپست-تهران به خاک ایران و سفر دریایی گردشگران از مسیر آبی کره‌جنوبی – بندرعباس است.

ایران در حال حاضر دارای 1100 هتل است که از میان آن‌ها 130 هتل چهار و پنج ستاره هستند و پیش‌بینی می‌شود تعداد هتل‌ها در ایران تا سال 2025 به سه برابر افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری آذربایجان، پیش‌بینی متخصصان حاکی از آن است که تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال 2025 به 20 میلیون نفر خواهد رسید، در حالیکه این رقم در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون نفر است.

افزایش شمار گردشگران و رونق بخش گردشگری ایران می‌تواند در حل و فصل مذاکرات هسته‌ای تأثیر مثبت داشته باشد و روابط بین‌المللی و سیاسی ایران را نیز با سایر کشورها مستحکم کند.