دخترخاله‌های آمریکایی

ایران و بویژه پرسپولیس آن‌قدر برای گردشگران خارجی جذاب است که یک بازیگر تئاتر و کارمند کلیسا در آمریکا را بر آن می‌دارد تا پای قطارهای لوکس اروپایی را به ایران باز کرده و زحمت سفر را کمتر کنند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «دیانا کاب‌اندرسون» و «فرانسیس برداسکاچ‌دیل» دو دختر خاله‌ی آمریکایی هستند که علاقه زیادشان به ایران باعث برقراری ارتباط بین صاحب «قطار عقاب طلایی دانوب» و یک آژانس گردشگری ایرانی شد تا پس از یک‌سال نامه‌نگاری این قطار مجوز ورود به خط آهن ایران را بگیرد، قطاری که در ابتدا فقط دو برنامه‌ی سفر برای ایران داشت؛ اما وقتی با استقبال زیاد متقاضیان در اروپا، آمریکا و استرالیا مواجه شد، 9 برنامه‌ی دیگر را تا پایان سال 2015 اضافه کرد و بیشتر بلیت‌ها را هم فروخت.

صاحب این قطار گردشگری که به “هتل 5 ستاره چرخ‌دار در اروپا” مشهور است،‌ قبلا گفته بود: بلیت‌های اولین برنامه‌ی این قطار در 10 روز فروخته شد.

قطار که با 13 واگن به اندازه‌ی 67 مسافر ظرفیت دارد، پنج‌شنبه‌ گذشته به ایران وارد شد و اولین گروه از مسافرانش پس از دیدن زنجان، یزد، شیراز، پرسپولیس و اصفهان، سه‌شنبه – ششم آبان‌ماه – تهران را ترک می‌کنند و قطار به انتظار گروه دوم در راه‌آهن تهران خواهد ماند.

«دیانا کاب‌اندرسون»، یکی از مسافران این قطار لوکس است که سفرش را از بوداپست در مجارستان آغاز کرده و پس از رمانی، بلغارستان و ترکیه سرانجام به ایران رسید. او با تواضع درباره‌ی این‌که چگونه به همراه دخترخاله‌اش مسبب آمدن این هتل چرخ‌دار به ایران شده‌اند، سخن می‌گوید. دیانا و فرانسیس در سال 2011 میلادی یک سفر به ایران داشتند. آن‌ها آن‌قدر شیفته‌ ایران هستند که هر بار با هیجان زیاد و لبخند درباره‌اش سخن می‌گویند. آرزوی دیانا از کودکی دیدن پرسپولیس بوده، او این جمله را به هر ایرانی که می‌بیند با افتخار می‌گوید.

او تعریف می‌کند: از دوران کودکی آرزوی دیدن پرسپولیس را داشتم،‌ این واقعا در رویاهایم بود، تا این‌که بالاخره سال 2011 موفق می‌شدم به همراه دخترخاله‌ام به ایران بیایم.

دیانا زمانی پیشنهاد سفر به ایران را به فرانسیس برداسکاچ‌دیل، دخترخاله‌اش می‌دهد که او به تازگی همسرش را از دست داده بود. فرانسیس می‌گوید: من همسرم را از دست داده بودم، می‌خواستم به ایران بیایم تا جای خالی او را احساس نکنم، برای همین وقتی چنین پیشنهادی را دریافت کردم، سریع پذیرفتم. ما سال 2011 به ایران آمدیم.

دیانا درباره‌ی داستان آمدن این قطار لوکس از اروپا به ایران می‌گوید: بعد از سفر به ایران با قطار آقای «تیم لیتر» (صاحب عقاب طلایی) به ازبکستان رفته بودیم، تجربه‌ خیلی خوبی بود،‌ برای همین ایمیل «تیم» را به راهنمای ایرانی خود دادیم تا این ارتباط برقرار و برنامه‌ی سفر قطار به ایران هماهنگ شود. نامه‌نگاری‌ها یک‌سال طول کشید، سرانجام خبر آمدن اولین قطار از اروپا را به ایران شنیدیم و خواستیم در این قطار باشیم، حالا آمده‌ایم و شوق دیدن پرسپولیس را داریم.

قطار عقاب طلایی پس از پنج روز حضور در ایران سرانجام امروز (دوشنبه) در تهران متوقف می‌شود و مسافرانش با هواپیما ایران را ترک خواهند کرد و گروه دوم به ایران خواهد آمد تا در مسیر دیگری حرکت کنند، مسیری که جز زنجان، یزد، شیراز، پرسپولیس، اصفهان و تهران، کرمان، بم و مشهد را هم دربر می‌گیرد. گروه دوم از مسافران این قطار به حرم امام رضا (ع) نیز خواهند رفت.