کارلو تاوکیو

رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا شنبه – سوم آبان‌ماه – به ایران وارد می‌شود و قرار است در سفری سه روزه به تهران، دیدارهای رسمی و فنی داشته باشد و در میانه‌ی سفر، یکی از موزه‌های تهران را هم ببیند.

سفر «کارلو تاوکیو» به همراه وکیل بین‌المللی فدراسیون فوتبال ایتالیا‌ توسط یک شرکت گردشگری ایرانی هماهنگ و اجرا می‌شود. افشین عزیزی مدیر این شرکت درباره‌ی برنامه‌ی سفر رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: این سفر سه روزه که با هدف دیدارهای رسمی و فنی با مسؤولان فوتبال کشور بویژه رییس فدراسیون فوتبال ایران انجام می‌شود، فقط به مقصد تهران خواهد بود که این هیئت در ادامه‌ی برنامه‌های کاری قرار است از یکی از موزه‌های ایران بازدید کند.

وی ادامه داد: موزه‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، جواهرات‌، فرش‌ و ایران‌باستان است که بر اساس علاقه و زمان‌بندی سفر رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا و هیئت همراهش از یکی از این موزه‌ها بازدید صورت می‌گیرد.

سفر «تاوکیو» به ایران، محدود و انگیزه‌ی آن، انجام دیدارهای رسمی با همتایان فوتبالی‌اش در ایران است، بنابراین بازدید از یکی از موزه‌های تهران تنها بخش گردشگری سفر این مقام مسؤول اروپایی به شمار می‌آید. رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا قبلا به فرش ایرانی ابراز علاقه کرده، برای همین هم بازدید از موزه‌ی فرش جزو گزینه‌های پیشنهادی قرار گرفته است.

به گفته‌ی عزیزی، شرکت گردشگری «آیتو» که زیرنظر بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کند،‌ سال‌هاست مسؤول تشریفات‌ و هماهنگی‌های بین‌المللی فدراسیون فوتبال است و چهار سال پیش سفر علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران به ایتالیا و دیدار با رییس وقت فدراسیون فوتبال این کشور و همچنین سفر قائم مقام فدراسیون فوتبال ایتالیا به ایران را ترتیب داد.

او در پاسخ به این سوال که سفرهای فنی مقاماتی در این سطح به ایران که فرصت محدودی برای گشت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشورمان دارند از نظر گردشگری چه تاثیری تاکنون داشته است؟ اظهار کرد: معمولا یکی از بحث‌هایی که در دیدارهای مقدماتی برای هماهنگ کردن این سفرها مطرح می‌شود‌، گردشگری ورزشی است. این موضوع پیش از سفر رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا هم مطرح شد که علاقه‌مندی زیادی برای توسعه‌ همکاری‌های دو کشور در این زمینه نشان دادند. این اتفاقی معمول در بین کشورهای اروپایی است که ما هم سعی کردیم از این فرصت استفاده کنیم.

عزیزی در پاسخ به این سوال که تا کنون چقدر از این فرصت برای مطرح کردن جاذبه‌های گردشگری ایران استفاده شده است؟ گفت: ما تیم‌های ورزشی زیادی را به همراه طرفداران‌شان ایران آورده‌ایم، ولی متاسفانه معمولا جز تهران با جای دیگری نتوانسته‌ایم هماهنگ کنیم، چرا که امکانات برای اردو زدن و یا سفر تیم‌های ورزشی در ایران کافی نیست‌، حتی تیم‌های ایرانی هم برای اردو به خارج از کشور می‌روند، با این حال سعی می‌شود علاقه‌مندی مقاماتی که در این سطح به ایران سفر می‌کنند نسبت به گردشگری ورزشی و انجام همکاری‌های دو جانبه جلب شود.