مسعود سلطانی‌فر
مشهد- خبرگزاري مهر: رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور گفت: كشورهای مختلف توانسته اند با برنامه ریزی های دقیق سهم قابل توجهی از درآمدهای گردشگری داشته باشند درحالیكه سهم ما كمتر از نیم درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی‌فر ظهر شنبه در همایش بین‌المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری ایران در محل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروزه گردشگری یكی از عمده ترین فعالیت های جهان محسوب می شود و درآمد آن در سال 2012معادل 60 هزار و 400 میلیارد دلار بوده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور ادامه داد: كشورهای مختلف توانسته اند با برنامه ریزی های دقیق سهم قابل توجهی از درآمد های گردشگری داشته باشند در حالیكه سهم ما كمتر از نیم درصد بوده است.

وي گفت: گردشگری، 30درصد سهم صادرات خدمات جهانی و 6 درصد از درآمد صادرات كل جهانی را بخود اختصاص داده است.

معاون رئيس جمهور بيان داشت: گردشگری بخش كوچكی از اقتصاد را شامل می شود درحالیكه می تواند از نظر اقتصادی سبب درآمدزایی شده و در سایر مولفه های اقتصادی مانند اشتغال زایی نقش موثر داشته باشد.

وي ادامه داد: ایران با توجه به ویژگی ها و موقعیت مكانی كه در مسیر تلاقی تمدن شرق و غرب در حوزه گردشگری واقع شده، از موقعیت و همچنین از نظر جاذبه های گردشگری و میراث كهن تاریخی در رتبه بالایی در خاورمیانه قرار دارد.

سلطانی فر گفت: مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سال 2013 خود در شاخص های كشورهای مسافر پذیر ایران را در جایگاه 98 قرار داده است، كه خوشبختانه ما توانستیم نسبت به سال 2012، تا 16رتبه ارتقا پیدا كنیم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور اظهار كرد: از جهت هزینه های سفر گردشگری ایران از جايگاه خوبي برخوردار است و توانسته برای گردشگران خارجی در ایران یك سفر پرجاذبه و ارزان را فراهم كند.

معاون رئيس جمهور بيان كرد: با توجه به اينكه كشور هاي مصر، يمن، سوريه و عراق به دليل نا امني امروز ديگر مقصد گردشگري نيستند، ایران توانسته جايگاه آنان را بگيرد كه اين فرصتی استثنايی براي كشور ما است.

وي اظهار داشت: مشهد هیچ مشکلی به لحاظ مراکز اقامتی ندارد و نیمی از هتل‌های کشور در این شهر جای گرفته است بنابراین باید صنعت گردشگری در این شهر و استان را بیش از گذشته مورد توجه و حمایت جدی قرار داد.

سلطانی فر گفت: خوشبختانه با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید ، بخش گردشگری فعال شده است و گردشگری فرهنگی روند رو به رشدی مواجه شده كه ابراز علاقه گردشگران بین المللی به ایران نیز یكی دیگر از دلایل رشد این صنعت بوده است.

وی با اشاره به اينكه جذب گردشگر باعث حفظ آثار باستانی می شود گفت: امروز سرمایه گذاری در بخش گردشگری در حال ساخت امكاناتی همچون هتل هستند و ما در سطح كشور نزدیك به 900 پروژه معادل 19 هزار و 500 میلیارد تومان و با پیشرفت 40 درصدی در حال اجراست.

سلطانی فر به مشكلات حوزه صنعت گردشگری اشاره كرد و گفت: عدم اجرای مفاد كنوانسیون ها، عدم استفاده از منابع خارجی، مالیات بر تاسیسات و فعالیت های گردشگری و نبود معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاران، ضعف و كمبود صنعت بیمه و عدم سهولت سرمایه گذاری كسب و كار از مهم ترين مشكلات اين حوزه است.

معاون رئيس جمهور افزود: ما در سال 92 با وجود این محدودیت ها از 4.5 میلیون گردشگر 6 میلیارد دلار درآمد داشتیم و این توانمند سازی ها هنوز مورد توجه لازم قرار نگرفته اند.

وی در پايان با اشاره به ضعف در صنعت هوايی كشور گفت: همچنین صنعت حمل و نقل هوایی ما 40 درصد امكان انتقال گردشگران را فراهم می كند كه این اصلا مطلوب ما نیست.