اماکن تاریخی
تفاهم نامه سه جانبه­ ای بین خانه هنرمندان ایران، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و صندوق احیاء به منظور همکاری مشترک در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی و ایجاد خانه هنرمندان در استان ها منعقد شد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان ایروانی گفت: اماکن تاریخی کشور نقطه تبلور فرهنگ و هنر و معماری ایران زمین هستند و مجموعه­ ای از خلاقیت ها و هنرهای مختلف هر منطقه و مردمان آن را در خود جای داده­ اند. به گونه­ ای که شاهکارهای نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و تزئینات معماری، شیوه ها و سبک های معماری در انطباق با اقلیم، بهره­ گیری از زیبایی های طبیعت در طراحی و دیگر هنرها را می­ توان در تنوع بسیار وسیع در اماکن تاریخی هر شهر مشاهده کرد. از این رو با برقراری پیوندی دوباره بین هنرمندان و فرهنگ دوستان و اماکن تاریخی، موجبات رشد و شکوفایی متقابل این  ارزش ها فراهم می آید.

مدیرعامل صندوق احیاء افزود: اعطای کاربری مرتبط با کارکردهای فرهنگی و هنری با محوریت خانه هنرمندان به اماکن تاریخی در هر شهر و منطقه فرصتی ایجاد می ­کند تا شاهد بازشناسی ارزش های نهفته در بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی باشیم.

ایروانی افزود با اشاره به سابقه ایجاد خانه هنرمندان و تأثیرات آن گفت: تجربه خانه هنرمندان ایران در تهران که در فضایی مأنوس با هنر و در پهنه شهری متناسب با موضوعات فرهنگی و هنری شکل گرفته بیانگر فرصتی است که در جای جای شهرها و محلات تاریخی کشور وجود دارد و تا به حال از آن غافل بودیم همچنین تأثیرات شگرفی که خانه هنرمندان ایران در بافت و پهنه شهری پیرامون خود گذاشته حائز اهمیت است.

صندوق احیاء در راستای وظایف خود که مهمترین آن تعیین کاربری متناسب برای اماکن تاریخی است در نظر دارد با هدف‌گذاری خاص و در تعامل با خانه هنرمندان ایران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طیف وسیعی از کارکردهای فرهنگی و هنری را در اماکن تاریخی پایه‌گذاری کند.

ایروانی با اشاره به واگذاری عمارت ملک‌التجار سنندج به شهرداری این شهر برای کاربری خانه هنرمندان افزود: تجربه‌ای که به تازگی با تعامل و هم‌افزایی سه نهاد شکل گرفته شرایطی فراهم ‌آورد تا با برنامه‌ریزی لازم و با مشارکت مدیریت شهری و هنرمندان هر استان، امکان احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با کاربری‌های فرهنگی و هنری بواسطه سرمایه‌گذاری نهادهای عمومی غیر‌دولتی فراهم شود.

وی افزود: نقش و جایگاه خانه هنرمندان ایران به عنوان بزرگترین پایگاه هنری غیر‌دولتی کشور و خاورمیانه در این همکاری مشترک، ارزیابی و امکان‌سنجی ایجاد مراکز هنری و هدایت و راهبری بنیان قانونی و مشارکتی این مراکز بوده و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با بهره‌گیری از قابلیت های قانونی و دانش مرتبط با حفاظت، مرمت و احیاء اماکن و بافت‌های تاریخی در مشارکت با صندوق احیاء ضمن ارزیابی انطباق کارکرد در پهنه های متناسب شهری، در سرمایه‌گذاری با مدیریت شهری و شهرداری‌ها مشارکت می کند.

ایروانی با اشاره به لزوم همگرایی حفاظت‌گران آثار تاریخی افزود: خانه هنرمندان ایران هم‌اکنون دارای دوازده انجمن و تشکل هنری از جمله انجمن معماران است و طبق مفاد این تفاهم‌نامه مقرر است سه نهاد در ایجاد و راه‌اندازی انجمن مرمت ایران و الحاق آن به عنوان یک تشکل فرهنگی و هنری به مجموعه خانه هنرمندان ایران تلاش کنند.