چوگان
اصفهان – خبرگزاري مهر: مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هنوز هم فرصت براي ثبت جهاني چوگان به نام ايران وجود دارد و مستندات ما در فروردين سال 94 ارائه مي‌شود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد نظری عصر امروز در نشست تخصصي چوگان اصفهان با اشاره به اعتراض ايران به ثبت جهاني چوگان به نام کشور آذربايجان اظهار داشت: بر خلاف تصور افراد مختلف، چوگان هنوز از دست نرفته و امکان اين وجود دارد که با ارائه مستندات، اين ورزش به نام ايران ثبت شود.

وي افزود: با اعتراض ايران به ثبت ورزش چوگان به نام کشور آذربايجان، ثبت اين ورزش به بازي چوگان با اسب کشور آذربايجان به نام آن ثبت شده و محدود شد و امروز امکان آن وجود دارد که چوگان به نام ايران ثبت شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصريح کرد: روند بررسي هر پرونده در يونسکو نزديک به 18 ماه زمان مي‌برد و در صورتي که ما بتوانيم تا فروردين 94 مستندات خود را ارائه کنيم، چوگان ايران و ثبت آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: اين اتفاق در سال‌هاي 2016 يا 2017 رخ مي‌دهد و ما بايد کاري کنيم که ميدان نقش‌جهان به صورت قبلي اجيا شده و پرونده چوگان ايران را در رديف اقدامات پاسدارانه موفق به ثبت برسانيم.

نظري با بيان اينکه ميدان نقش جهان در سال 1978 به عنوان دومين اثر ايران ثبت جهاني شد، گفت: اين اثر بر گرفته از زمين چوگان بود و در شرايطي که ظرف برگزاري چوگان يعني اين ميدان به ثبت جهاني رسيده، محتواي آن که نفس ورزش بوده، به ثبت نرسيده است.

وي خاطرنشان کرد: چوگان نيز قابليت آن را دارد که مانند آئين نوروز به ثبت چند کشور برسد و بايد کاري کنيم که اقدامات مناسبي در اين باره انجام دهيم تا بتوانيم در زمينه ثبت جهاني چوگان، اقدامي اساسي انجام دهيم.