گردشگری و بحران آب
روز جهانی گردشگری امسال با روزهای بحران آب در ایران مواجه شده است از سویی تا چند روز دیگر برخی از مناطق ایران مجبور به جیره بندی آب می شوند و از سوی دیگر گردشگران خارجی به تازگی رخ نشان داده اند در این هنگام است که باید هتلداران دست به کار شوند و در استفاده از آب صرفه جویی کرده و درست مصرف کردن را از گردشگران داخلی و خارجی بخواهند.

به گزارش خبرنگار مهر، بحران آب در ایران به حدی جدی شده که تا دو هفته دیگر شرق تهران به عنوان بخشی از کلانشهر پایتخت از وجود منابع آبی خالی می شود. این حالت در شهرهای گردشگری ایران وضعیت نا خوشایندتری را به وجود آورده است. شهرهای شمالی کشور همانطور که مسئولان شهری این استانها اعلام کرده اند، با وجود اینکه در کنار دریا قرار دارند، اما هر روز باید چند ساعتی آب خانه ها را قطع کنند چرا که مدتهاست در این شهرها آب باران آنقدر نباریده که ذخایر آبی این شهرها را پر کند.

وقتی وضعیت شهرهای آبی ایران در چنان وضعیتی گرفتار شده اند بحران آب در شهرهای کویری ایران حتما حالت اورژانسی تری را به وجود می آورد این درحالی است که بهترین مقاصد گردشگری ایران شهرهای کویری مانند، یزد، کرمان و اصفهان است.

شهرهایی که مقصد بسیاری از گردشگران خارجی و ورودی به ایران است . در این میان برخی از هتلداران کشور مانند هتلی 4 ستاره در کاشان از ابتکاری استفاده کرده تا در مصرف آب هتل صرفه جویی کند. در اتاق های این هتل کاغذهایی وجود دارد که روی آنها نوشته شده اگر حوله و یا ملحفه شما استفاده شده و به شستشو نیاز دارد، این کاغذ را روی تخت و یا حوله قرار دهید در غیر این صورت، حوله و ملحفه اتاق شما برای صرفه جویی در آب شسته نمی شود.

کشورهای پر آب هم در مصرف صرفه جویی می کنند

این اقدام می تواند از به هدر رفتن آب زیادی که در نتیجه تمیز کردن همه وسایل اتاق هتلها مصرف می شود جلوگیری کند.  آرش نورآقایی عضو هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر پیشنهاد کرد: صرفه جویی در مصرف آب را باید از همه گردشگران داخلی و حتی خارجی بخواهیم و آنها را در جریان بحران آب ایران قرار دهیم.

نورآقایی درباره مشاهداتش از ابتکار هتلداران خارجی گفت: در کشوری مانند سوئیس که دارای دریاچه ها و آبشارهای بسیار زیادی است از گردشگران می خواهند که اگر حوله و یا ملحفه و پتوی تخت شان اختیاجی به شستشو ندارد، آن را به لاندری ندهند این کشور پر آب است ولی از چنین فرهنگی برخوردار شده اند. بهتر است در ایران که بحران آب جدی شده، نیز این کار را انجام دهیم چون امید است در روزهای آینده با ورود گردشگران خارجی به ایران مواجه شویم پس باید هم آنها را در جریان مشکلات آبی کشورمان قرار دهیم.

وی بیان کرد: هتلداران کشورهای دیگر از سالها پیش این فرهنگ سازی را شروع کرده اند و گردشگران خارجی می دانند که لزومی ندارد حتما حوله ای که فقط خودشان استفاده کرده اند و تمیز است، دوباره روز بعد هم شسته شود. منتها باید هتلداران کشور بیشتر برای گردشگران داخلی این فرهنگسازی را انجام دهند و یا برای آن دسته از گردشگران خارجی کمی که با بحران آب در ایران آشنا نیستند.

نورآقایی ادامه داد: در ایران هتلهای 5 و 4 ستاره آب زیادی را مصرف می کنند چون باید هر روز همه وسایل اتاق شسته شود از سوی دیگر راهنمایان گردشگری یکی از تاثیرگذارترین افراد در چرخه گردشگری هستند که می توانند در جا انداختن این فرهنگ کمک کنند آنها با صحبت کردن با گردشگران می توانند از آنها بخواهند که حتما لازم نیست یک نفر روزی چند بار دوش بگیرد و یا حوله ای که فقط خودش از آن استفاده کرده را ، تعویض کند.

این کارشناس گردشگری معتقد است که اگر روند صنعت گردشگری در ایران رونق یابد و گردشگران داخلی و خارجی به این نکته مهم توجه نکنند، ممکن است همین رونق گردشگری به چالش تبدیل شود. چون در آن صورت مردم در خانه هایشان از بی آبی رنج می برند ولی در هتلهای 4 و 5 ستاره مان آب را به صورت بی قاعده به هدر می رود.

ابتکار برخی از هتلداران ایرانی در مصرف انرژی و آب

هتلداران کشورهای دیگر روی چگونه درست مصرف کردن آب و انرژی های دیگر مانند برق بسیار خوب پیش رفته اند  برخی از هتلداران ایرانی نیز از آنها یاد گرفته اند و همین روش ها را به کار  می برند مانند قطع برق اتاق هتل در صورت خروج مسافر از اتاق و یا استفاده از شیرهای آب چشمی. چون می دانند هزینه به کار بردن این خلاقیت ها به مراتب از مصرف انرژی کمتر است.

مرداد امسال همايش مديريت مصرف آب در صنعت هتلداری با هدف مصرف اصولي و بهينه آب و استفاده مناسب از الگوي صحيح مصرف در زندگي شخصي و كاري در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد و از دانشجويان كارشناسي ارشد كه مطالعات پژوهشي و علمي خود  را در اين حوزه تكميل کرده اند در خصوص مديريت مصرف آب در صنعت گردشگري ( هتلداري ) خواست تا در جهت كاهش سهم مصرف ، توصيه هاي مورد لزوم و تغيير و اصلاح نگرش در الگوي رفتاري و عملي براي استفاده بهينه از آب ، توضيحاتي را به كاركنان هتل ارائه دهند.

اهمیتی به شعار روز گردشگری ندادیم

سال گذشته نیز روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری با عنوان “گردشگری و آب: محافظت از آینده مشترک ما” Tourism and Water: protecting our Common future نام گذاری شد ایران نیز تمام تلاش خود را کرد تا سمینارهای مختلفی درباره آب و گردشگری برگزار کند، اما هیچ یک از این سمینارها منجر به اقدام عملی و جدی درباره مبارزه با بحران آب نشد شاید چون در سال 2013 هنوز بحران آب برای ایران مانند امروز جدی نبود.

امید زارع نیا کارشناس ارشد گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: شعار روز گردشگری که از سوی سازمان جهانگردی بیان می شود تنها مختص به یک روز نیست. این شعارها اعلام می شود تا همه جوامع بدانند که باید چه مسائلی را به صورت مداوم مد نظر داشته باشند. امسال که با بحران آب مواجه شده ایم شاید بهتر باشد راههای عملی را برای گذر از این بحران به کار ببریم چون سال گذشته که به آن اهمیتی داده نشد!

زارع نیا نیز مانند نورآقایی بر فرهنگسازی استفاده از آب در مراکز گردشگری و اقامتی تاکید کرد و گفت: بسیاری از گردشگران ثروتمند و گردشگرانی که اقامت در هتلهای کشورهای دیگر را زیاد تجربه کرده اند بهتر از گردشگران ایرانی می دانند که چطور در مصرف آب صرفه جویی کنند. برای آنها تفاوتی نمی کند که در یک کشور پر آب اقامت داشته باشند و یا کشور بی آب. آنها حتی اگر از یک بشقاب استفاده نکرده باشند، به رستوران دار اعلام می کنند که آبی برای آن بشقاب تمیز هدر ندهند. ولی برخی از گردشگران داخلی تصور می کنند که می توانند وقتی به هتل رفتند روزی چند بار دوش بگیرند چون پول آب را نمی دهند. اما آنها باید یادشان باشد اگر در این هتل آب زیادی مصرف شود، چند خانه آن طرف تر از هتل، بی آب می شوند.

تا کنون بیشتر مدیران عمده توجه شان به کسب درآمد معطوف بوده و کمتر به مصرف بهینه توجه کرده اند. راههای زیادی هست که مدیران می توانند مصرف آب را در هتل بهینه کنند. یکی از آنها استفاده از تکنولوژی است.  مانند استفاده از شیرهای پدالی در ظرف شویی و آشپزخانه، فلاش تانک با حجم ذخیره آب کمتر، دوش هوشمند تنظیم کننده دمای آب مورد نیاز، سیستم آبیاری قطره ای برای باغبانی هتل. تنها استفاده از این روش هاست که هتلدار می تواند به صورت موثر مصرف آب را بدون به خطر انداختن کیفیت بالای خدمات برای مشتریان کاهش دهد و از صرفه جویی در هزینه نیز سود ببرد.